Ochraňte svou peněženku: pět častých mýtů o prodeji zboží

Ochraňte svou peněženku: pět častých mýtů o prodeji zboží
2. října 2015 • 14:14
Někteří spotřebitelé se často při jednání s prodejci řídí mýty, které nemají oporu v zákoně. Proto jsme pro vás ve spolupráci s nezávislou organizací dTest připravili souhrnné informace a rady, jak postupovat v případech, kdy se spotřebitelé těmito mýty řídí.

Sice se říká, že chybovat je lidské, ale „příjemnější“ je to určitě ve chvíli, kdy v tom nehrají roli peníze. Špatná doporučení prodejce při prodeji drahého výrobku nebo neznalost svých práv a povinností při vyřizování reklamací jsou přesně ty případy, ve kterých nechcete šlápnout vedle. Pojďme se tedy podívat na to, jak některým takovým situacím předejít.

Mýtus č. 1: Když jsem nic nepodepsal, nemusím nic platit

Zákon zná několik způsobů, jakými lze smlouvu uzavřít. Tradiční písemná forma je nutná pouze v některých případech (například při koupi nemovitosti). Dalšími způsoby uzavření smlouvy je ústní forma nebo třeba i gesta. Ty nesmí u druhé strany vzbudit pochybnost o tom, jak to myslíme.

Novější formou je možnost uzavření smlouvy v e-mailové komunikaci nebo objednáním si zboží přes internetový obchod. Pokud spotřebitel uzavře smlouvu po telefonu nebo přes internet, je smlouva uzavřena v okamžiku, kdy objednávka zboží dojde prodávajícímu. U většiny spotřebitelských smluv totiž není nutné mít písemnou smlouvu s podpisy obou stran.

Mýtus č. 2: Když zboží nepřevezmu, smlouva se ruší

Pokud si výslovně ve smlouvě nesjednáte, že nepřevzetím zboží se smlouva ruší, platí, že uzavřená smlouva je pro obě strany závazná. Pokud spotřebitel nesplní svou smluvní povinnost zboží převzít, riskuje sankci v podobě smluvní pokuty nebo zaplacení nákladů na dopravu.

O dalších třech mýtech si přečtěte na serveru Businessinfo.cz

Autor: Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!