Optikům se daří, do karet jim hraje vyšší věk dožití i užívání elektroniky

Minulý rok byl pro české optiky úspěšný. Po letech stagnace vzrostly maloobchodní tržby podle odhadů o pět až šest procent. V některých regionech byl růst ještě vyšší. Za brýle a kontaktní čočky lidé v Česku každoročně utratí přes čtyři miliardy korun. Dnes to na odborném veletrhu Opta v Brně řekl člen Společenstva českých optiků a optometristů (SČOO) Ivan Vymyslický, který situaci na trhu analyzuje. Přesná čísla svaz k dispozici nemá.

Brýle, ilustrační foto
18.3.2016 12:57   |  

Podle Vymyslického se čísla o tržbách liší u každé konkrétní optiky. „Pokud dobře pracuje se značkou a má dobrý interiér, zákazník si dokáže za dobrou službou dojet. Samozřejmě velká města koncentrují poptávku, ale jsou i malá sídla, kde to funguje velice dobře,“ uvedl Vymyslický. Očních optik je v Česku kolem 1600 a trh je tak velice dobře pokrytý. Přibývá ale lidí, kteří by měli brýle nosit. Odborníci tvrdí, že na první přezkoušení svého zraku by měl za odborníkem dorazit každý čtyřicátník.

Tím, jak se zvyšuje délka dožití a stárne populace, bude růst i počet lidí s brýlemi. Nyní podle Vymyslického brýle potřebuje zhruba polovina populace a v roce 2020 to bude 60 procent lidí. Na to už trh reaguje. Situaci ještě více podporuje takzvaný vizuální stres, tedy používání elektroniky, například počítačů a mobilních telefonů. Oči si pak potřebují odpočinout a zrelaxovat, mimo jiné díky brýlím.

Roční zpoždění

Podle Vymyslického obor reaguje na obecnou ekonomickou situaci země se zpožděním asi tři čtvrtě až jednoho roku. „Nejdřív musí růst platy, až pak mohou přijít něco nakoupit. Jsme sekundární až terciární sféra,“ uvedl.

V posledních letech také lidé často kupují kontaktní čočky i brýle prostřednictvím internetu, v drogeriích nebo dokonce u benzinových pump. Řada těchto lidí ale nakonec stejně skončí u optika, protože většina populace s oční vadou má například různé dioptrie na levém a pravém oku. Internet a drogerie posilují jen u nižšího nenáročného segmentu. „Jde o jednoduché nekomplikované zakázky bez možnosti větší individualizace a specifikace,“ dodal Vymyslický.

Málo cizinců

Český trh zatím není příliš zajímavý pro zahraniční řetězce - je tu pouze francouzský Grand optical. Podle prezidenta SČOO Jiřího Panenky nezávislí optici ale postupně ztrácejí svůj podíl na trhu. „Obchodní řetězce razí politiku nízkých nákladů a relativně nízkých cen,“ uvedl Panenka.

Jednou z novinek na trhu jsou multifokální čočky. Nosí je lidé, kteří potřebovali jak speciální brýle na krátkou, tak další na větší vzdálenost. Podle Kateřiny Ševcové ze společnosti Essilor - optika je tato technologie známá několik desetiletí, boom v Česku je ale patrný až nyní. Je to dané i tím, že neduhy z počátků už výrobci odstranili. Lidé se také přiklánějí ke značkovým brýlovým čočkám, což v minulosti nedělali.


Čtěte také:

Krize spustila v očních optikách vlnu slev

Autor: čtk

Komentáře

Čtěte také

WhatsApp chce zabít SMS, umožní firmám posílat zprávy přímo uživatelům

WhatsApp chce zabít SMS, umožní firmám posílat zprávy přímo uživatelům

Když v roce 2014 Facebook za 22 miliard dolarů pohltil 50členný startup WhatsApp, byl to velký krok – aplikace už v té době byla celosvětově oblíbená a používalo jí přes půl… více

Mobilní web