Pito znal každý řidič. Nyní se vrací zpět | E15.cz

Pito znal každý řidič. Nyní se vrací zpět

Pito znal každý řidič. Nyní se vrací zpět
20. srpna 2012 • 07:25
Počátek 70. let přinesl v tehdejším socialistickém Československu prudký nárůst počtu osobních vozů. S rostoucím zájmem Čechů – tradičních pijáků piva – o automobilismus dospěli tehdejší soudruzi k názoru, že je třeba omezit počet těch, kteří sedají za volant s alkoholem v krvi. Pivovarníci tak dostali úkol vyvinout nealkoholický nápoj na bázi piva. Do práce se zapojili i experti z tehdejších Jihočeských pivovarů v Českých Budějovicích a na konci snah bylo nealkoholické pivo s názvem Pito.

Pojmenování vzniklo jako složenina první slabiky slova pivo a poslední slabiky slova auto. Do Československa se tak nealkoholické pivo dostalo tři desítky let od jeho poválečného vzniku ve Švýcarsku a Německu, byť první náznaky výroby nealko piva se objevily v období prohibice ve dvacátých a třicátých letech minulého století v USA.

Pito v sedmdesátých letech vyrábělo několik pivovarů, nejen českobudějovický Samson. V roce 1975 se jej vyrobily tři tisíce hektolitrů, o pět let později to bylo již čtrnáctkrát více. Pito se stalo označením pro celý segment nealkoholického piva. Výroba Pita se ale v Československu oproti zahraničí značně lišila. Proces kvašení byl přerušen už v rané fázi, takže při něm vzniklo jen zanedbatelné množství alkoholu. Tento postup se nazývá metoda řízeného kvašení, a dodnes se tak vyrábí většina běžných nealkoholických piv v Česku včetně Pita.

Čtěte také:

Radlery byly na českém trhu už před lety, chytly se až teď

Piva s limonádou míří už i do tuzemských výčepů

Po privatizacích v devadesátých letech zůstala značka Pito současnému Pivovaru Samson. Značka samotná to měla velmi nahnuté a na rok či dva se téměř přestala vyrábět. „Pivovar Samson se tenkrát stal jen regionálním pivem, vypadalo to všelijak. A my se ho snažíme vrátit tam, kde byl – Pito i celý pivovar,“ řekl deníku E15 obchodní ředitel Pivovaru Samson David Posekaný.

Spousta lidí má podle Posekaného značku Pito stále zažitou, byť sám uznává, že ještě před deseti patnácti lety byla problémem chuť, která neměla nic společného s pivem. Nyní má pivovar s téměř pohřbenou značkou nové plány a chce mu vrátit původní pozici. Dnešní Pito už nemá podle Posekaného svou recepturou nic společného s Pitem ze sedmdesátých let. Nejvýznamnější změnou je to, že se nám povedlo odstranit mladinovou chuť, která bývá v nealkoholických pivech díky řízenému kvašení přítomna. V loňském roce tak pivovar vyrobil čtyři tisíce hektolitrů Pita, letos hodlá produkci zdvojnásobit.

Výstav nealkoholického
piva značky PitoVýstav nealkoholického piva značky PitoAutor:

„Pokud mluvíme konkrétně o Pitu, říkáme lidem, že je to nealko pravým jménem a že je tu zpět a v nové síle,“ říká Posekaný. Samson to ale nebude mít jednoduché – trhu dominuje Birell z produkce tuzemské pivovarské jedničky, skupiny Prazdroj, který má podle dostupných údajů šedesátiprocentní podíl na trhu. Nahrávat ale může pivovaru trend posledních deseti let, kdy zájem o nealko piva stoupá.

„Prvním důvodem je zavedení bodového systému hodnocení řidičů, kteří se snaží vyhnout zbytečným bodům,“ řekl výkonný ředitel Svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Druhá příčina spočívá v tom, že již deset a více let stoupají pracovní nároky na zaměstnance a zvyšuje se i počet lidí dojíždějících do práce autem. Za třetí pak obecně ubývá tradičních pijáků piva a naopak stále dorůstají nové generace, u níž patří k bontonu dát si alkoholické pivo či jiný nápoj až večer, a nikoli přes den.

Po privatizacích v 90. letech zůstala značka
Pito Pivovaru Samson. Ten se snaží vrátit jí předchozí slávuPo privatizacích v 90. letech zůstala značka Pito Pivovaru Samson. Ten se snaží vrátit jí předchozí slávuAutor: pivovar Samson

Nealkoholickému pivu se daří i v době krize

Výroba nealkoholického piva v ČeskuVýroba nealkoholického piva v ČeskuAutor:

 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu, která pomáhá rozkládat plasty. Uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou