Pošta úspěšně předává pobočky | E15.cz

Pošta úspěšně předává pobočky

Pošta úspěšně předává pobočky
8. ledna 2016 • 06:20
České poště se loni podařilo oprášit franšízový program Pošta Partner, v jehož rámci tíhu provozu poštovních poboček ve stále větší míře přebírají soukromníci a obce. Za celý loňský rok udala pošta více než 60 franšíz, celkem tak měla ke konci loňského roku pod smlouvou 129 partnerů. Z toho reálně se značkou Pošta Partner funguje zatím 90 poštoven, další se chystají na otevření.

Vládou prošel obnovený franšízový plán v dubnu. „Při realizaci projektu postupujeme od menších obcí, sami se nám hlásí starostové či soukromníci, kteří chtějí Pošty Partner provozovat,“ uvedl mluvčí Matyáš Vitík. Podle něj první rok fungování předčil očekávání. O získání zhruba šedesátky partnerů mluvil šéf pošty Martin Elkán v rozhovoru pro deník E15 v červnu.

„Z pohledu občanů je jednou z největších výhod projektu pružnost otevírací doby, kdy obce, případně soukromníci sami určují rozsah hodin pro veřejnost, který nesmí klesnout pod naše požadované minimum,“ doplnil Vitík. Pošta sleduje ale v první řadě úsporu nákladů. Zároveň musí naplnit slib, že nebude vyklízet pobočky na venkově. Celkem má podnik přes 3200 poboček, což představuje jednu z nejhustších sítí v Evropě. Přes tisíc poboček je ale ztrátových.

Zhruba dvě třetiny provozoven by podnik postupně rád převedl na externí partnery. Poukazuje přitom na příklady Německa a Rakouska, kde tamní pošty využívají partnery ze sta, respektive 70 procent. Pošta si pochvaluje zájem partnerů například na Orlickoústecku, kde už uzavřela 14 smluv.

Kompenzace od státu
Česká pošta musí ze zákona poskytovat i takzvané základní služby, které jsou ztrátové. Loni schválená novela poštovního zákona jí proto přiřkla za rok 2015 státní kompenzaci až 700 milionů korun, letos horní hranice klesne na 600 milionů a v dalších letech na 500 milionů.

Čtětě také:

 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou