Pozor na auta s odstraněnými filtry pevných částic. Nabídka roste

Pozor na auta s odstraněnými filtry pevných částic. Nabídka roste
6. listopadu 2015 • 09:12
Společnost Auto Esa, dvojka na tuzemském trhu s ojetými vozidly, zaregistrovala zvýšenou nabídku vozidel s nefunkčním nebo odstraněným filtrem pevných částic (DPF). "Majiteli takového vozidla hrozí jeho zabavení a vysoká pokuta," varuje síť autobazarů.

„Jen za měsíc říjen jsme odhalili 32 vozidel s odstraněným nebo nefunkčním filtrem pevných částic, které se nám snažili jejich majitelé nabídnout. Všem vozidlům scházelo několik měsíců do další emisní kontroly a je tedy zřejmé, že se je jejich majitelé snažili prodat ještě před tímto termínem,“ říká Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje Auto Esa.

Dovoz ojetin do konce září stoupl o čtvrtinu na 112 tisíc aut

Podle Foltýna totiž vůz bez DPF neprojde emisní kontrolou. Investice do opravy, respektive do instalace nového filtru pak může hravě přesáhnout i stotisícovou hranici.

Na silnice nesmí

Proto se tyto vozy jejich vlastníci snaží za každou cenu prodat a vadný DPF zatajit. Důvod je prostý, takové vozidlo je z titulu zákona nepojízdné a na silnici nemá co dělat.

Podle Foltýna se jedná o přestupek z titulu provozování nepojízdného, respektive technicky nezpůsobilého vozidla. Vozidlo nejen že neprojde emisní kontrolou, ale aby vůbec jelo, je potřeba zásah do řídící jednotky, což může způsobit další komplikace.

Navíc například v Německu nebo Rakousku takové vozidlo policisté okamžitě odstaví z provozu a řidiči hrozí pokuta až několik tisíc eur.

Vadný vůz musí na zvedák

Jak ale poznat, zda vůz má filtr pevných částic nainstalovaný a řádně funkční? „Rozhodně je potřeba zvednout vozidlo na zvedák a zkontrolovat stav výfukového potrubí,“ radí Foltýn.

Podle něj totiž některé firmy dokážou odstranit DPF velmi sofistikovaně a je na první pohled velmi obtížné zjistit, zda je vložka ve filtru nainstalována či nikoliv.

Důležitá je také celková diagnostická kontrola a zkušební jízda, po které je nutné zkontrolovat, zda se na vnitřní stěně výfuku neusadily saze. To by totiž znamenalo, že filtr nefunguje jak má, případně že je kompletně odstraněn.

„Vzhledem k velkému počtu takto upravených vozů na českém trhu varujeme před zdánlivě výhodným nákupem ojetého vozidla od vám neznámého majitele,“ zakončil Foltýn.

Problematice vytloukání filtrů pevných částic a jejich svépomocných oprav se podrobně věnoval server Autorevue.cz ve svém seriálu o DPF.

Autor: try
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!