Pražské hotely v růstu výnosů loni zválcovaly evropské giganty

Pražské hotely loni i přes globální krizi zažily úspěšný rok. Jejich průměrná obsazenost i ceny za pokoj loni vzrostly. Průměrný roční výnos na pokoj se dokonce zvýšil o více než 10 procent. To byl mezi evropskými městy druhý nejlepší výsledek. Českou metropoli předčil v tomto údaji jen Dublin, za sebou nechala třetí Petrohrad. Ukazují to výsledky studie PwC European Cities Hotel Forecast 2013. Pro letošní rok průzkum už ale předpovídá stagnaci.

Pražský hotel Diplomat
30.4.2013 10:40   |  

Pro Prahu je výsledek o to cennější, že studie srovnává 19 nejvýznamnějších evropských měst, kde analyzuje výnosy a obsazenost hotelů. Celkem je v těchto 19 centrech kultury, finančnictví a obchodu 652 tisíc pokojů, v nichž se ročně ubytuje 86 milionu návštěvníků z celého světa.

Výkonnost evropských hotelů loni navzdory stagnaci zdejších ekonomik celkově vzrostla o přibližně čtyři procenta (měřená ukazatelem průměrného ročního výnosu na jeden pokoj - RevPAR).

„Pozitivní vývoj byl tažen především růstem průměrných cen. Impulzem pro ně byly mimo jiné olympijské hry v Londýně a fotbalové mistrovství Evropy v Polsku a na Ukrajině. Obsazenost hotelů však stagnovala, což při současném růstu počtu přenocování znamená, že část hostů vyhledává ubytování mimo hotely, například v penzionech či hostelech“, vysvětluje odborník na hotelnictví z PwC Audit Jan Musil.

Turisté předčí firmy

„Obdobný trend očekáváme i letos. Nemusí však být pro evropské hotely nutně negativní. Roste například cestovní ruch v rámci Evropy na úkor vzdálenějších destinací. Nicméně, celkový meziroční nárůst výkonů bude letos pravděpodobně nižší než v loňském roce, což platí i pro Prahu. Pozitivně k němu přispějí spíše turisté než lidé na služebních cestách. Firmy totiž pod všeobecným tlakem omezují cestování či účast na konferencích,“ uvedl Musil.

Evropská města s nejvyšším růstem ročního výnosu na pokoj v roce 2012

Meziroční srovnání let 2011 a 2012, Pramen: PwC European Cities Hotel Forecast 2013

O největší počet přenocování v pražských hotelech se letos podle analýzy PwC postarají návštěvníci z Ruska. Ti v roce 2012 vystřídali v čele tohoto žebříčku Němce, u nichž lze ale také očekávat mírný meziroční nárůst. K oživení zájmu dojde také u Američanů a Japonců. Meziroční přírůstky zaznamenáváme u příjezdů z Asie (Čína, Korea) a Jižní Ameriky (Brazílie). V celkových počtech však zatím tvoří relativně malou část návštěvníků. Naopak, méně návštěvníků přicestuje letos z jižní Evropy.

Příjmy evropských hotelů zpomalí

Pro letošní rok studie předpovídá zpomalení růstu RevPAR. Důvodem je přetrvávající ekonomický pokles většiny evropských zemí. Navzdory tomu některá města zaznamenají výrazný růst RevPAR i letos, například Petrohrad (7,3 procenta), Moskva (5,2 procenta), nebo Frankfurt (3,5 procenta). Alespoň mírný růst pak očekává studie v Berlíně (3,2 procenta) či Dublinu (3,1 procenta), v Praze po úspěšném roku 2012 jen 2,2 procenta.

„Jelikož v nejbližší době lze sotva očekávat stabilnější růst evropské ekonomiky, musí se hotelový průmysl adaptovat na tento nový standard, vyznačující se permanentní hospodářskou nejistotou. Naše předpověď pro letošní rok významně závisí na řešení krize v eurozóně,“ dodall Musil.

Obsazenost a ceny v evropských hotelech v roce 2012 a výhled pro 2013

RevPAR = průměrný roční výnos na jeden pokoj (v místní měně); ADR = průměrná denní cena (v místní měně), Zdroj: PwC European Cities Hotel Forecast 2013

„Hoteliéři letos budou čelit řadě nástrah i příležitostí. Nejen propadu ekonomiky, ale také pokroku, který udělali zákazníci v používání moderních technologií a sociálních sítí. Zapojení zákazníků bude letos jedním z klíčů k úspěchu. Marketingové aktivity jako věrnostní a bonusové programy mají potenciál oddělit úspěšné hoteliéry od těch průměrných,“ předpověděl Musil.


Čtěte také:

Českým hotelům se v létě dařilo, stouply ceny pokojů i obsazenost

Babiš otevře restauraci ve Francii. Chce i hotel

Autor: try

Komentáře

Čtěte také

T-Mobile zvažuje vytvořit TV stanici s příspěvky diváků

T-Mobile zvažuje vytvořit TV stanici s příspěvky diváků

Mobilní operátor T-Mobile zvažuje rozšířit nabídku své internetové televize. Jednou z možností by mohla být stanice, jejíž program by byl významně složen z příspěvků veřejnosti… více

Komerční prezentace
Mobilní web