Prodej českého Sparu vynesl jen miliardu | E15.cz

Prodej českého Sparu vynesl jen miliardu

Prodej českého Sparu vynesl jen miliardu
Interspar v karlovarském nákupním centru Kolonáda
• 
ZDROJ: čtk
8. září 2014 • 06:15
Dobrodružství rakouského řetězce Spar v Česku skončilo ještě neslavněji, než se původně zdálo. Konkurenční Ahold sice Rakušanům za jejich českou síť zaplatil 5,2 miliardy korun, což je v tuzemském oboru v takovéto transakci dosud největší částka. Jenže současně kumulovaná ztráta Intersparu za minulé roky je už jen kousíček od čtyř miliard korun, vyplývá z nově zveřejněné výroční zprávy řetězce.

Znamená to tedy, že zisk Sparu z prodeje jeho české obchodní větve dělá po umazání ztráty pouze něco málo přes miliardu, tedy kolem pětiny prodejní ceny.

Jen za loňský rok ještě stačil Interspar zvýšit celkovou ztrátu zhruba o 534 milionů korun, což je mírně lepší výsledek než předloni. Tržby Sparu v Česku zůstaly stabilní na 13,2 miliardy korun. Kromě kumulované ztráty měl Spar Česká obchodní společnost ještě bankovní úvěry kolem jedné miliardy korun. Čistá hodnota aktiv Sparu v Česku činila loni 4,5 miliardy korun. Z toho na nemovitosti připadlo kolem miliardy.

V Česku ještě působí Hervis

Přes prodej maloobchodní sítě Interspar se rakouský koncern z Česka zcela nestahuje. Na tuzemském trhu totiž ještě působí jeho řetězec se sportovními potřebami Hervis. Spar nadále rovněž vlastní obchodní centrum Europark Praha ve Štěrboholech. Po dokončení trasakce bude mít Aholdem provozovaná síť Albert zhruba pětinu trhu a stane se tržbami přes padesát miliard korun tuzemskou maloobchodní jedničkou. Přeměna všech Intersparů na Alberty se má uskutečnit příští rok. Spar byl do převzetí Aholdem nejztrátovějším českým řetězcem.

Na růžích ustláno ale nemají ani ostatní. Například tuzemské Tesco se podle posledních zveřejněných výsledků propadlo do ztráty přes jednu miliardu korun. Naopak diskotním řetězcům typu Lidl a Penny Market se podobně jako v celé Evropě poměrně daří a vydělávají.

Nejde o první odchod

Řetězce velkoplošných maloobchodních prodejen, tedy supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen, se v tuzemsku v posledních letech koncentrují do vlastnictví několika zahraničních firem. Z Česka již odešla řada řetězců, třeba v roce 2005 rakouský Julius Meinl, poté francouzský Carrefour a německá Edeka, v roce 2007 belgická Delvita a o rok později Plus Discount.

Díky těmto odchodům naopak v Česku posílil nizozemský Ahold, britské Tesco, německý koncern Rewe provozující Billu a Penny Market a v neposlední řadě rovněž německá skupina Schwarz, pod níž patří Kaufland a Lidl.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!