Prodej lihovin opět klesl | E15.cz

Prodej lihovin opět klesl

Prodej lihovin opět klesl
alkohol
• 
ZDROJ: čtk

Dušan Kütner

Nepříjemné překvapení čekalo na výrobce lihovin při pročítání posledních prodejních statistik. Důvěra spotřebitelů se ani v dubnu nezvýšila, právě naopak. Prodej lihovin v maloobchodu klesl v letošním čtvrtém měsíci meziročně více než o deset procent. Průměrný pokles za první čtvrtletí činil přitom jen osm procent, a to do něho spadalo i silné období Velikonoc.

„Vysvětlujeme si to jednak ekonomikou, neboť spotřební daň na lihoviny je příliš vysoká. A to byla vysoká už v době svého posledního zvýšení v lednu 2010,“ řekl k důvodům dubnového poklesu v rozhovoru pro deník E15 šéf Unie výrobců a distributorů lihovin a zároveň generální ředitel tuzemské jedničky Stock Plzeň-Božkov Petr Pavlík. Spotřební daň tehdy stoupla zhruba o 7,5 procenta na 285 korun na litr čistého alkoholu.

Druhý důvod je rovněž ekonomický, neboť v krizi se snižuje kupní síla obyvatel. „Třetím faktorem je nepochybně malá důvěra spotřebitelů v tuto kategorii,“ připomněl Pavlík dozvuky loňské metanolové aféry. Po otravě pančovaným alkoholem obsahujícím jedovatý metylalkohol zemřelo 45 lidí. Policie v této kauze nyní stíhá přes 70 osob.

„Výrobci lihovin už víceméně sečetli ztráty, které dosahují stamilionů korun. Ztráty pramení ze dvou hlavních faktorů – třítýdenní prohibice vyhlášené ministrem zdravotnictví kvůli prudkému nárůstu obětí na životech loni v září a následného poklesu prodejů v dalších měsících.

Celkově loni trh s lihovinami poklesl o deset procent. Například Karlovarská Becherovka vyčíslila ztráty z prohibice na sto milionů korun, společnost Fruko-Schulz hlásí ztráty dvacet milionů korun, tedy nejhorší rok za posledních dvacet let.

Stock Plzeň-Božkov na domácím trhu spadl meziročně o téměř sedmnáct procent. Největší producent ovocných pálenek, vizovický Rudolf Jelínek, se loni kvůli prohibici propadl do ztráty poprvé od roku 1998, činila 15,9 milionu korun.

„Jednoznačnou příčinou ztráty byl vliv prohibice na naši společnost, tedy nemožnost prodávat v době prohibice, omezení výroby, poprohibiční propad prodejů a zvýšené náklady na prodej a překolkování zásob v daňovém skladu spojené se zvýšenou administrativou,“ uvedla ředitelka ekonomiky, logistiky a IT vizovické firmy Dagmar Dévová.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!