Prodeje nových aut stouply o pětinu, Češi mají největší zájem o kombíky

Prodeje nových aut stouply o pětinu, Češi mají největší zájem o kombíky
3. července 2015 • 17:02
Pololetní prodeje nových osobních automobilů vzrostly v Česku o celou pětinu na víc než 113 tisíc vozů. První příčku drží tradičně Škoda, která získala podíl 32 procent, následuje Volkswagen a Hyundai. Nejoblíbenějším provedením karoserie je kombi. Auta kupovaly hlavně firmy s podílem téměř 75 procent, uvedli zástupci Svazu dovozců automobilů.

Za celý letošní rok předpokládá analytická firma PwC díky důvěře podniků i domácností v růst ekonomiky zvýšení prodejů o 15 procent. „V dalších letech prodej aut dále poroste, ale růst již nebude tak vysoký,“ uvedl Vojtěch Opleštil z PwC. Prodej nových osobních aut v loňském roce přitom meziročně vzrostl o 16,7 procenta na 192 314 vozů.

Škodě Auto rostl v letošním prvním pololetí domácí prodej o 28 procent na 36 521 vozů, Volkswagen prodal 12 674 aut, což je o 44 procent víc než loni a značka Hyundai rostla o čtyři procenta na 8956 prodaných aut. Následují značky Ford a Dacia. Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia před Fabií a Rapidem. Následuje VW Golf a Škoda Yeti.

Škoda zaznamenala na českém trhu rekordní první pololetí, v dubnu dokonce poprvé překročila hranici 7000 prodaných vozů. „Počátkem roku se naplno rozjel prodej modelu Fabia včetně varianty kombi, na jaře jsme výrazně inovovali celou modelovou paletu pro modelový rok 2016 a počátkem června byl na trh uveden nový Superb,“ uvedl šéf Škody v ČR Luboš Vlček.

Registrace nových vozů po značkách:

Registrace nových osobních autRegistrace nových osobních autAutor: Svaz dovozců automobilů
Zdroj SDA

Nejvíce se prodávaly vozy nižší střední třídy s podílem 23 procent. Na druhém místě jsou malé automobily s 19 procenty a třetí jsou terénní vozy s 18 procenty. Nejoblíbenějším provedením karoserie jsou kombi s více než čtvrtinovým podílem, hatchbacky mají pětinový podíl.

„Optimismus firem se dříve či později posune i směrem k domácnostem. Nákupní apetit firem totiž svědčí o jejich víře v prosperitu a růst. To už nějaký čas přináší významnou vzpruhu pro trh práce, což vede k poklesu nezaměstnanosti. Ruku v ruce s tím roste počet zaměstnanců, kteří mají stabilní zaměstnání, takže se nebojí investovat do věcí, jejichž nákup v dobách ekonomické recese odkládali. Optimismus do budoucna přináší rovněž očekávaný zájem domácích zákazníků o nové modely vyráběné v tuzemsku,“ doplnil Jan Linhart z KPMG.

Dovoz ojetých osobních aut se do června zvýšil o 23 procent na 72 538 vozů. Pokračoval nárůst v kategorii nad deset let, do které spadalo již 46 procent importovaných vozů z druhé ruky.

Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o třetinu na 8079 vozů. Nejprodávanější dodávky jsou značky Fiat s 19 procenty trhu. Na dalších místech jsou Peugeot a Ford. Registrace nákladních vozidel se zvýšily o 12 procent na 5008 vozů. První je MAN, následuje DAF a Mercedes-Benz. Prodej autobusů se zvýšil o 16 procent na 539 vozidel. Vede SOR před Iveco Bus.

Zájem o motocykly byl o tři procenta nižší než v loňském prvním pololetí. Celkem se prodalo 9378 strojů. Vede Honda se 1474 prodanými motocykly, následuje Maxon a Yamaha.

Registrace nových aut podle provedení:

Registrace nových osobních autRegistrace nových osobních autAutor: Svaz dovozců automobilů
Zdroj SDA

Autor: ČTK, vag
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!