Sanofi rozprodává Zentivu, v Česku si ponechá Ibalgin a Paralen, Helicid změní majitele | E15.cz

Sanofi rozprodává Zentivu, v Česku si ponechá Ibalgin a Paralen, Helicid změní majitele

8. listopadu 2016 • 15:05

Farmaceutickou firmu Zentiva s letitou českou tradicí čekají velké změny. Nadnárodní skupina Sanofi, do které patří, prozradila některé podrobnosti chystaného prodeje části portfolia.

Sanofi mění svou strategii a rozhodla se prodat tu část firmy, která se v Evropě zabývá prodejem generických léků. Tedy těch, které přicházejí na trh jako konkurence inovativním přípravkům po vypršení jejich patentu.
Ve zkratce to oznámila firma na konci října. Z nově zjištěných detailů vyplývá, co to bude znamenat pro tradiční značku Zentiva, která sídlí v Praze.
Helicid prodá, Ibalgin si nechá
Majitele podle vyjádření firmy změní jen část přípravků s logem Zentivy „Mimoevropské státy, kde značku Zentiva také používáme, nejsou součástí odprodeje. Týká se to více než dvaceti zemí v Africe a Asii,“ vysvětluje mluvčí Sanofi v Česku Filip Hrubý.
I různé známé přípravky Zentivy v Česku budou mít různý osud. Majitele by měl změnit například běžný lék proti pálení žáhy Helicid. Je to generikum na recept. Sanofi si naopak chce nechat léky dostupné bez receptu a další volně prodejné výrobky. „Neexistuje žádný záměr zařadit do odprodeje volně prodejné produkty značky Zentiva jako jsou v Česku například Paralen nebo Ibalgin. To není součástí transakce,“ uvádí Hrubý. 
Zdá se pravděpodobné, že si v takovém případě Sanofi ponechá značku Zentiva a nový majitel generických léků v Evropě si ji bude pronajímat. Spekuluje o tom také nejmenovaný zdroj serveru ihned.cz
Expert: Výroba se v Praze udrží
Továrna Zentivy v Dolních Měcholupech vyrábí léky od roku 1930, v Praze je i sídlo firmy a středisko pro výzkum a vývoj. Jaká bude nová role pražské základny, není zcela zřejmé.
„Zentiva v Česku investuje nemalé finanční prostředky do výzkumu a vývoje, ale i do svých výrobních kapacit. Lze tak předpokládat, že případný nový vlastník by výrobu v Praze udržel,“ uvádí Filip Vrubel, expert na farmaceutický průmysl společnosti Deloitte. „Vše ale závisí na tom, jak bude globální generická divize zakomponována do struktur nového vlastníka a zda vůbec bude kompletně prodána či pouze licencována,“ dodává.
Možné uchazeče nechtěla firma komentovat. „Ještě nejsme ve fázi kontaktování zájemců, nicméně už registrujeme zřetelný zájem potenciálních kupců,“ uvádí Hrubý.
Sanofi už před rokem avizovala, že prodej evropského byznysu s generiky zvažuje. Uvedla tehdy, že by prodejem mohla získat více než 12 miliard eur.
Součástí skupiny Sanofi se Zentiva stala v roce 2009, značku Zentiva používá firma v desítkách zemí nejen v Evropě, ale i v Africe nebo na Středním východě. V Česku nese značku Zentiva každé páté prodané balení léků. V roce 2008 měla zájem o Zentivu skupina PPF, aktuální spekulace z trhu, jestli bude na nabídku Sanofi reagovat, komentovat nechce.
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat