SPAR: největší dobrovolný řetězec na světě slaví v Česku 15. narozeniny | E15.cz

SPAR: největší dobrovolný řetězec na světě slaví v Česku 15. narozeniny

SPAR: největší dobrovolný řetězec na světě slaví v Česku 15. narozeniny
Spar
• 
ZDROJ: profimedia.cz
16. dubna 2012 • 07:34
Původní firma Spar byla založena v Nizozemsku v roce 1932. V krizových třicátých letech, v prostředí sílící konkurence, měli drobní nezávislí maloobchodníci a samostatní velkoobchodníci jedinou šanci na přežití, a to sjednotit své síly. Spojili se tedy do dobrovolného řetězce. Hlavní motto, které lze přeložit jako „Těsná spolupráce přináší všem stálé výhody“, dalo vzniknout zkratce Spar.

V holandském originále totiž heslo zní Door Eendrachtig Samenwerken Profitieren Allen Regelmatig, tedy podle prvních písmen „DE SPAR “.

Slovo spar, které v holandštině znamená „jedle“, pak zase určilo symbol, který je dodnes ve stylizované podobě součástí loga maloobchodního řetězce. Konečnou podobu logotypu navrhl v roce 1968 známý designér Raymond Loewy, autor i dalších log jako třeba značek Shell, British Petroleum nebo Lucky Strike.

Řetězec Spar chce prorazit s menšími prodejnami Spar City

Tažení do světa

V roce 1990 se na základě úspěchů na domácím trhu rakouský koncern rozhodl expandovat do zahraničí. Za tímto účelem založil společnost Aspiag, což je zkratka názvu Austria Spar International AG se sídlem ve švýcarském městě Widnau. Aspiag má na starosti aktivity řetězce v severní Itálii, ve Slovinsku, Maďarsku, Česku a Chorvatsku.

Expanze z jihu

Historii firmy Spar v České republice začal psát rakouský koncern v březnu 1992. Firma pod původním názvem SPAR Partner získala jako jedna ze dvou společností, spolu se SPAR Šumava, licenci na užívání ochranné známky Spar v České republice. SPAR Partner zahájila své aktivity provozováním prodejny Cash & Carry v Českých Budějovicích. V roce 1996 byla SPAR Partner přičleněna ke skupině Aspiag, což vedlo k zásadní změně podnikatelského záměru. Už pod současným názvem SPAR Česká obchodní společnost (ČOS) začala firma budovat v tuzemsku síť hypermarketů Interspar a supermarketů Spar. „První hypermarket Interspar byl otevřen v dubnu 1997 v Českých Budějovicích, druhý v listopadu téhož roku ve Vídeňské ulici v Brně. Nyní se můžeme chlubit třiatřiceti hypermarkety a pěti supermarkety,“ vyčísluje generální ředitel SPAR ČOS Martin Ditmar. Celkem SPAR ČOS zaměstnává v Česku přes čtyři a půl tisíce lidí. Je rovněž provozovatelem velkokapacitních Restaurací Interspar, kaváren Tutto Bene a občerstvení Cafe Cappuccino To Go.

Letos odstartuje SPAR ČOS expanzi nového konceptu SPAR City s prodejní plochou 250 až 500 metrů čtverečních. „První otevřeme v květnu v Praze 4 na Brumlovce,“ upřesňuje Ditmar. SPAR City cílí na atraktivní frekventované lokality v centrech měst a chtějí nabízet výběr nejkvalitnějšího zboží a čerstvého sortimentu. „Důležitou součástí nabídky bude také občerstvení k přímé konzumaci, jako jsou saláty, obložené pečivo, zákusky, teplý bufet či řada kávových specialit,“ dodává Ditmar.

Pod vlastní značkou nejen v potravinách

SPAR ČOS patří k nejaktivnějším řetězcům, co se týká výrobků uváděných na trh pod vlastní značkou. V současné době má ve svém portfoliu 24 privátních značek nabízejících dohromady přes tisícovku výrobků v potravinářském i nepotravinářském sortimentu. Největší podíl zaujímají privátní značky v čerstvém zboží, tedy výrobky z vlastní pekárny, mléčné výrobky a maso. Z takzvaného nonfoodu jde například o bytový textil nebo dámskou konfekci.

U privátních značek není pro SPAR ČOS důležitá jen nízká cena. Několik z nich je zaměřeno i na špičkovou kvalitu, jako třeba řady potravin SPAR Premium, SPAR Natur*pur nebo SPAR Vital. „Produkty pod privátními značkami vyrábějí renomovaní výrobci, a to jak z řad velkých mezinárodních firem, tak malých lokálních dodavatelů. Ty vybíráme na základě produktových specifikací a ochutnávek ve slepých testech,“ upřesňuje šéf řetězce Martin Ditmar. „Privátní značky mají jednotný vzhled. Zákazník tak má lehčí výběr a dokáže výrobek snadno identifikovat,“ dodává Ditmar. Obchodníkům posilují vlastní značky loajalitu jejich zákazníků. Privátní značky tvoří přes deset procent obratu SPAR ČOS.

Mezi nejprodávanější zboží pod vlastní značkou patří výrobky S-BUDGET, jako například máslo, vejce, brambory, a produkty pod značkou SPAR, zejména mléko a pečivo. Spar zdůrazňuje, že top výrobky jsou českého původu. Silné zastoupení mají vlastní značky i mimo potraviny. SPAR například rozjel značku kosmetiky Beauty Kiss, vlastní školní a kancelářské potřeby spar office, dětské oblečení a doplňky Pretty Baby či kolekce prádla a punčochového zboží Pascarel. V letošním roce se chce řetězec ještě víc zaměřit na tuzemské dodavatele, především u čerstvého zboží a specializovaných privátních značek.

Příklady vlastních značek

SPAR ČOS nabízí ucelenou řadu speciálních výrobků bez lepku a laktózy pod privátní značkou SPAR free from.
SPAR Vital zahrnuje nejen zdravé a chutné, ale i nutričně bohaté a vyvážené výrobky.
Privátní značka SPAR Natur*pur obsahuje chutné, kvalitní a především zdravé potraviny, které odpovídají všem biozásadám.
Na konci října 2011 uvedl SPAR ČOS na trh novou řadu potravin SPAR Premium, která skloubila výběr nejchutnějších a nejkvalitnějších ingrediencí a surovin. Je výsledkem dlouhodobé spolupráce s nejlepšími dodavateli, z nichž polovinu tvoří dodavatelé z České republiky.

Jak šel čas

1932 V krizových třicátých letech drobní nezávislí maloobchodníci a samostatní velkoobchodníci v Nizozemsku sjednocují síly a zakládají řetězec Spar.

1954 Spar expanduje do Rakouska, postupně si zde dobývá pozici jednoho z největších obchodních řetězců. V současnosti má téměř 30procentní podíl na trhu.

1990 Rakouský Spar zakládá za účelem vlastní expanze společnost Aspiag (Austria Spar International AG) se sídlem ve švýcarském Widnau.

1992 Rakouský koncern vstupuje do Česka. Firma pod původním názvem SPAR Partner získává jako jedna ze dvou společností, spolu se SPAR Šumava, licenci na užívání ochranné známky Spar v ČR. První prodejna Cash & Carry je otevřena v Českých Budějovicích.

1996 Firma se v tuzemsku přejmenovává na SPAR Česká obchodní společnost.

1997 Jsou otevřeny první hypermarkety Interspar v ČB a Brně. Na snímku jedna z prvních účtenek (za batoh) z jihočeské prodejny.

2006 Obchodní koncept se rozšiřuje o supermarkety Spar, první prodejna je otevřena v Třebíči.

2008 Na trh přichází privátní značka potravin s názvem S–BUDGET, která patří k nejúspěšnějším ze současných 24 vlastních značek řetězce v Česku.

2011 V novém Obchodním centru Lihovar v Říčanech startuje pilotní projekt konceptu občerstvení SPAR To Go.

2012 Začíná expanze nového konceptu menších prodejen s čerstvým sortimentem SPAR City.

Autor: Denisa Novotná
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!