Stáří vozu ani servis nejsou důvod pro krácení pojistky, tvrdí odbornice | E15.cz

Stáří vozu ani servis nejsou důvod pro krácení pojistky, tvrdí odbornice

Stáří vozu ani servis nejsou důvod pro krácení pojistky, tvrdí odbornice
23. února 2015 • 15:05
Valná většina vozidel provozovaných na českých komunikacích pojištěná je. Ale jak praxe ukazuje, nemusí to v případě autonehody pro poškozené řidiče, kteří havárii nezpůsobili, znamenat, že jim pojišťovna pokryje všechny náklady spojené s opravou automobilu. "To je ale chyba," tvrdí expertka.

„V praxi se velmi často setkáváme s neoprávněným krácením ze strany pojišťoven, které nejčastěji argumentují, že poškozený by se proplacením nových dílů na svůj poškozený starší automobil obohatil. Jejich propočty pak vychází z předpokladu, že na starší vůz proplatí jen starší díly, které zahrnou do kalkulace,“ upozorňuje na zaběhlou praxi pojišťoven mluvčí portálu poradnaveritele.cz Kateřina Procházková.

Tento postup však podle jejích slov není správný a poškození řidiči se mohou bránit, protože mají nárok na plné proplacení vzniklé škody.

„Není možné, aby byli díky nehodě, kterou nezpůsobili, poškození dvakrát. Jednou, že mají ne vlastní vinou automobil nabouraný a podruhé proto, že jim pojišťovna upře nárok na kompletní plnění pojistné události,“ říká Procházková. Současně upozorňuje, že verdikty soudů dávají poškozeným zapravdu a pokud se brání, mají velkou šanci uspět.

Tisíce případů ročně

Případů, kdy pojišťovny nepřiznají plný nárok na opravu poškozeného automobilu, jsou podle Procházkové tisíce ročně. Jako důvody uvádí kromě výše uvedeného obohacení také opravu v autorizovaném a tudíž i dražším autoservisu, nebo naopak je důvodem ke zkrácení pojistného plnění fakt, že opravu neprovedla značková smluvní autoopravna.

„Soudy však zkoumají především to, zda oprava byla provedena účelně a směřovala k odstranění následků škodné události. Obvykle se případ uzavírá s tím, že povinnost k úhradě nákladů na uvedení věci do původního stavu nelze přenášet na poškozeného a nedůvodně jej znevýhodňovat oproti škůdci,“ vysvětluje Procházková.

Verdikty soudů dávají poškozeným zapravdu. Pokud se brání, mají šanci uspět

V řadě případů podle Procházkové k soudu ani nedošlo: Na základě předchozích zkušeností zaslali naši právní zástupci pojišťovnám výzvu k doplatku škodné události. Ty pak obvykle v průběhu několika dní zareagovaly a rovnou doplatily poškozeným rozdíl v ceně za opravu a přiznaným plněním.“

Průměrná škoda 57 tisíc

Ze statistik Policie České republiky vyplývá, že v roce 2014 bylo vyšetřováno 85 859 dopravních nehod, při kterých bylo 629 lidí usmrceno, těžce zraněno bylo 2762 osob a 23 655 osob pak bylo zraněno lehce. Celková hmotná škoda byla policií na místě nehody odhadnuta na částku 4,933 miliardy korun.

Ze statistických dat dále vyplývá, že průměrná škoda vzniklá při jedné autonehodě činí 57 457,30 Kč. Ne všechny automobily však mají sjednané havarijní pojištění a některé dokonce nemají ani uzavřené povinné ručení.

Allianz: Se změnou času se výrazně zvyšuje riziko nehod všeho druhu

 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou