Svatomartinského vína jde na trh o pětinu víc než loni

Svatomartinského vína jde na trh o pětinu víc než loni
5. listopadu 2015 • 07:47
Česká vinařství pošlou letos na trh na 2,3 milionu lahví Svatomartinského, nejvíce od roku 2005. Češi za první letošní víno utratí až 200 milionů korun.

Budování tradice prvního vína každého roku pod značkou Svatomartinské, inspirované podobným projektem francouzského beaujolais, letos opět nabralo obrátky. Malá i velká vinařství pošlou na trh zhruba 2,3 milionu lahví, tedy zhruba o pětinu více než loni. Zároveň je to nejvíce od roku 2005, kdy skomírající značku převzal ze soukromých rukou Vinařský fond.

Za nárůstem je nejen vyšší zájem lidí o mladá vína, ale i vyšší úspěšnost vinařů u hodnotící komise fondu. „Zatímco loni komise přidělila možnost používat známku Svatomartinské jen necelým čtyřem pětinám vín, letos to bylo zhruba o tři procentní body více,“ uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Například skupina Bohemia Sekt dodává Svatomartinské na trh prostřednictvím Habánských sklepů a Vína Mikulov od znovuobnovení značky. „Letos máme připraveno 180 tisíc lahví, což reprezentuje zhruba dvanáctiprocentní nárůst oproti roku 2014. Nárůst je dán zvýšenou poptávkou našich obchodních partnerů,“ uvedl jednatel skupiny se sídlem ve Starém Plzenci Ondřej Beránek.

Produkce Svatomartinského vínaProdukce Svatomartinského vínaAutor: E15

Ceny Svatomartinského se pohybují nejčastěji v rozmezí od sedmdesáti do devadesáti korun za lahev. Lidé tak mohou za celou letošní produkci utratit zhruba 160 až 200 milionů korun. Část producentů letos navíc mírně podraží.

„Letos jsme lehce navýšili cenu vín, i Svatomartinských, a to z důvodu neustále rostoucích cen moravských hroznů,“ uvedl ředitel Vinných sklepů Valtice Marek Šťastný. Ceny hroznů stouply podle něj jednak pod vlivem několika horších sklizní v posledních letech, jednak vlivem letošních vyšších cukernatostí, od kterých se odvíjí částečně cena hroznů. Z obdobných důvodů zvýšilo ceny Svatomartinského i Vinium Pavlovice, a to zhruba o deset až patnáct procent.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!