Trh s biopotravinami stále stagnuje, nejen kvůli krizi | E15.cz

Trh s biopotravinami stále stagnuje, nejen kvůli krizi

Trh s biopotravinami stále stagnuje, nejen kvůli krizi
Původ nerozhoduje. Pro zákazníky je v době hospodářských potíží důležitější cena.
• 
ZDROJ: čtk

Dušan Kütner

Trh s biopotravinami v posledních dvou letech oproti původním optimističtějším předpovědím stagnoval a podle předpovědi agentury Incoma GfK tomu tak bude i v budoucnu. Vyplývá to z vyjádření zástupců trhu na konferenci Retail Summit 2012. Důvodem přitom není jen vliv krize.

Podle posledních dostupných údajů agentury Green marketing Češi utratili v roce 2009 za biopotraviny 1,77 miliardy korun, tedy zhruba stejně jako o rok dříve.

Počet ekozemědělců podle údajů občanského sdružení Pro-Bio sice překonal hranici čtyř tisíc a samotných biovýrobců je přes 450, trh ale i podle Kateřiny Nesrstové z Pro-Bia neklesá ani neroste. „Co prodej biopotravin ,zabíjí‘, je cena a nedostupnost. Bohužel i maloobchody si přirážejí neúměrnou část ceny,“ řekla.

Také podle průzkumu agentury Momentum v posledních dvou letech trh stagnuje. „Možná to souvisí s tím, že se část zákazníků zklamala, že není takový rozdíl mezi klasickým produktem a bioproduktem a nechtělo se jim připlácet,“ uvedl zástupce agentury David Čermák.

Podle analytika Zdeňka Skály z Incomy GfK jsou očekávání od biovýrobků ze strany nakupujících dvojí – že bude chutnat a bude zdravý. „Ale takto ekozemědělství postaveno není, základním slibem je chovat se šetrně k životnímu prostředí. Chuť a zdraví to může, ale nemusí přinést – a kromě ceny je to jeden z důvodů, proč biopotraviny začaly stagnovat. Očekávání se míjí s tím, jak je celý smysl produktu nastaven,“ uvedl Skála. V posledních dvou letech je navíc vidět, že klesá i podíl lidí, kteří kupují bioprodukty nejčastěji, tedy matek s dětmi.

Podle obchodního ředitele oddělení čerstvých potravin Teska Marka Doležala před pěti lety biopotravinám řetězec velmi věřil. „Nyní jednoznačně vidíme úpadek, zákazník v tuto chvíli bio nekupuje. Důvodem je cena a občas má problém najít kvalitu, za kterou si platí navíc a kterou od bia očekává,“ podotkl.

Prodej biopotravin v prodejnách Albert byl loni na stejné úrovni jako v roce 2010. „Nejoblíbenější kategorií v biopotravinách jsou mléčné výrobky, kde jsme zaznamenali dokonce mírný nárůst,“ řekla mluvčí řetězců Albert Simona Caidlerová.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!