Turismus v Česku dál oživuje, některé formy propagace zůstávají nevyužité

12.5.2011 13:56   |  

Rostoucí trend v počtu turistů mířících do České republiky pokračuje. Po krátkodobém poklesu, způsobeném následky finanční krize, výsledky prvního čtvrtletí letošního roku potvrdily obrat, který začal už v loňském roce. Podle Mojmíra Mikuly z centrály cestovního ruchu CzechTourism bude Česko v celém letošním roce kopírovat celosvětové prognózy a počet turistů se zvýší o čtyři procenta.

Podle údajů Českého statistického úřadu počet přenocování hostů v tuzemských hotelech a dalších hromadných ubytovacích zařízeních v prvním letošním čtvrtletí vzrostl meziročně o 6,5 procenta na 7,4 milionu. K růstu návštěvnosti českých hotelů přispěli více zahraniční turisté, a to 7,1 procenty.

„Cestovní ruch je odvětví ekonomiky, které se velmi snadno nechá ovlivnit krizí, jako jedno z prvních se z ní ale dokáže zotavit,“ vysvětlil opětovné rozhýbání turismu Mikula.

Přibývá turistů z Ruska, méně jezdí Němci a Holanďané

Zajímavým trendem je, že se v Česku dlouhodobě mění struktura hostů. Mírně ubývá Němců a Holanďanů, naopak přijíždí stále více turistů z Ruska.

Rusové tvoří druhou nejpočetnější skupinu zahraničních návštěvníků. V porovnání s rokem 2001 jich loni do Česka zamířilo čtyřikrát tolik. V prvním čtvrtletí letošního roku dokonce počet turistů z Ruska stoupl o 42 procent. Mojmír Mikula to přičítá mimo jiné loňskému růstu příjmů obyvatel Ruské federace.


Čtěte také: Květnové svátky přilákaly Rusy do Prahy


Podle Mikuly ale v Česku přibývá turistů i ze vzdálenějších zemí, například z Kanady, Indie nebo Číny. Přispívají tomu podle něj i cílené kampaně.

Lákat turisty by mohly filmy nebo sociální sítě

Velkou příležitost k nalákání dalších turistů do Česka vidí Mojmír Mikula z CzechTourismu ve spojení s filmy. Konkrétně zviditelněním míst, kde natáčí zahraniční štáby. Výhodné to může být pro některé památky i přesto, že se kvůli tomu načas uzavřou pro návštěvníky.

„Důležité je, aby se ta památka ve filmu dala identifikovat. Nesmí to třeba nakonec vyznít tak, že je to někde v Německu. A pokud už natáčení běží, tak region má šanci z toho těžit a vytvořit marketingovou kampaň. Mít z toho filmu trailer nebo rozhovor s herci, kteří řeknou ‘bylo to tu fajn, líbilo se nám tu’,” vysvětlil Mikula.

Případného úspěchu filmu pak podle něj lze využít i v rámci nabídky programů cestovních kanceláří. Některé Američany třeba k návštěvě Prahy vyprovokovalo i to, že chtěli na vlastní oči vidět atraktivní kulisy akčního trháku Mission Impossible. Méně známý je příklad seriálu Milenci v Praze z Jižní Koreje.

„Seriál se promítal zhruba před třemi lety a v Koreji se stal fenoménem. Jeho popularita způsobila to, že trasa Soul-Praha pak byla několik měsíců beznadějně obsazená. Pro české rodiny s dětmi si zase dovedu představit třeba itinerář zájezdu v duchu ‘po stopách pohádek Zdeňka Trošky',“ přiblížil Mikula.

V rámci internetu pak Mikula zmínil například úspěch turistického serveru Kudy z nudy, který je propojený se sociálními sítěmi a třeba na Facebooku má už přes 46 tisíc fanoušků.

A zatím nevyužitý prostor pro propagaci turismu vidí Mikula i v rámci tzv. chytrých mobilů. Konkrétně zmínil třeba GSM lokalizaci jednotlivých turistických zařízení nebo cílené nabídky pomocí tzv. QR kódů, lákající návštěvníky třeba na slevy.

Autor: Ondřej Vrba

Komentáře

Čtěte také

Zakletá soutěž. Rychlotratě míří znovu k ledu

Zakletá soutěž. Rychlotratě míří znovu k ledu

Správa železniční dopravní cesty zrušila soutěž na vypracování studie příležitostí, ze které měly vzejít plány na budování vysokorychlostních tratí (VRT). Informace byla oznámena… více

Komerční prezentace
Mobilní web