Unikátní kostýmy z Barrandova cestují po celé Evropě

11. srpna 2016 • 18:57
Dodnes se v nich na filmovém plátnu prochází Mozart i Salieri v oscarovém Amadeu Miloše Formana. Z posledních doby je v nich možné vidět představitele výpravných seriálů jako byli Tudorovci, Borgiovi či Mušketýři, nejnověji pak třeba hrdiny nového zpracování atentátu na Reinharda Heydricha Anthropoid. Řeč je o sbírce kostýmů a dalších rekvizit barrandovských filmových ateliérů, která je jedna z největších v Evropě.

Filmové ateliéry na Barrandově nenabízejí jen prostor pro natáčení filmů, ale i přes půl milionu kostýmů, párů obuvi, kusů nábytku, zbraní a dalších menších rekvizit od středověku po nedávnou minulost. Zprostředkovat může i zapůjčení některého ze sbírky dvou set kočárů a povozů. O sbírku s počátky v období první republiky se stará pětatřicet lidí.

Počátky za první republiky

„Historicky nejstarší kusy pocházejí ještě z období existence prvorepublikové Lucerny. O jejich původu víme pouze ze záznamů poválečných inventur a bohužel u nich nejsme schopni identifikovat přesný původ, pro jaký projekt byly pořízeny,“ říká vedoucí Fundusu kostýmů a dekorací Věra Krátká. Po válce sbírka se utěšeně rozrůstala. Navíc od padesátých let už je mnohem jasnější, ve kterém filmu se nejcennější kusy objevily.

Nejvíce pamětihodných kusů se zvláštním režimem je asi pět set. Mezi nimi třeba uniforma Josefa Švejka v podání Rudolfa Hrušínského, plesové róby z Tří oříšků pro Popelku či třeba kostým plavčíka ztvárněného Vladimírem Menšíkem v komedie Jak utopit doktora Mráčka, aneb konec vodníků v Čechách. Mnohé z těch, které účinkovaly v nejznámějších českých komediích a pohádkách, je nyní možné vidět na výstavě v areálu studií.

Zájem stoupá

V posledních deseti, patnácti letech přitom stoupá zájem ze strany zahraničních filmařů. Na Barrandově si podávali dveře zejména na přelomu tisíciletí, jejich zájem se pak začal vracet se zavedením filmových pobídek v Česku v roce 2010. Pro kostýmy si ale nechávají posílat nejen zahraniční tvůrci při natáčení v Česku, ale i režiséři a producenti snímků vznikajících za hranicemi.

Zábory ulic pro natáčení se městům vyplácí, říká šéf barrandovských studií

„Půjčování do zahraničí je nedílná součást fungování půjčovny. Obecně se dá říci, že náš inventář téměř neustále cestuje Evropou,“ říká Krátká. Aktuálně se tak vrátily kostýmy z natáčení v Maďarsku či Litvy. „Spolupracujeme s řadou kostýmních výtvarníků ze Švédska, Polska, Holandska, Německa. Naše rekvizity nejvíce využívají filmový architekti a rekvizitní výpravy z Německa či Rakouska,“ dodává.

Sbírka stále roste

Ačkoliv se zdá počet kostýmů a dalších rekvizit vysoký, další položky s novými filmy přibývají. Každoroční přírůstky se ale v počtech liší podle toho, zda se v Česku či jinde uskuteční některá z velkých produkcí. „V posledních dvou letech Barrandov Studio uskutečnilo značné akvizice do pořízení inventáře, a to v řádu tisíců položek. Jedná se o inventář z období renesance, baroka, první republiky či druhé světové války,“ podotkla šéfka fundusu. A s dalšími případnými velkými projekty budou přibývat další.

Zapůjčení kostýmů stojí až tři tisíce
Investice do nových kostýmů a dalších rekvizit a provozu fundusu se vrací Barrandov Studio na půjčovném. Zapůjčení kompletního kostýmu stojí filmaře v průměru mezi 2500 až třemi tisíci korunami na dva měsíce, u kratších projektů je to zhruba 150 až 300 korun za den. Sbírka ale slouží i laické veřejnosti pro plesy, školní představení a další příležitosti. Nejvýše si ale na rozdíl od filmařů mohou půjčit dvanáct kompletních kostýmů. Půjčovné za týden se pohybuje od několika stokorun po zhruba tři tisíce. Pokud si zákazník vybere z kolekce exkluzivních kostýmů, půjčovné je pak ještě o sedmdesát procent vyšší. Za každý kostým se také platí kauce, často převyšující půjčovné. K nejdražším položkám v půjčovně patří kostýmy z období do roku 1935.
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!