V Česku už přes skener nakupuje pět tisíc zákazníků. Štiky mezi kupujícími nepodvádějí

Vypadalo to, že nový pilotní projekt v hypermarketu Globus v Praze Čakovicích Scan&go budou využívat hlavně šetřílci času, praxe ukázala jiný profil takového zákazníka. Jsou to především ekonomicky orientovaní lidé, kteří se zaměřují na novinky. Ukázalo se, že o službu, která zde byla spuštěna jako první v republice, je zájem a může být pro trh přínosem.

 Pokladna - ilustrační foto
27.9.2013 14:07   |  

Za tři měsíce provozu se do programu v Čakovicích zaregistrovalo přes pět tisíc zákazníků, kteří uskutečnili více než 20 tisíc nákupů.

Služba se řetězci vrací, přes skener se totiž pořizují dražší nákupy. „Průměrná hodnota nákupního košíku je o desítky procent vyšší než u standardního odbavení přes běžné pokladny,“ řekla E15. Cz Pavla Hobíková z oddělení externí komunikace Globusu. Přesnou výši nákupu Hobíková neupřesnila, protože řetězec tato čísla považuje za neveřejná.

„Nová forma nakupování přitahuje především zákazníky, kteří rádi zkoušejí nové věci a následně realizují velké nákupy,“ popsal typického zákazníka přes skener ředitel čakovického Globusu Jan Šamša.

Doplnil, že za tři měsíce provozu činí podíl obratu programu nákupů přes skener na obratu celé pokladní zóny přes sedm procent, což pozitivně ovlivňuje právě vyšší hodnota jednoho nákupu.

Stoupá i zájem o službu. Aktuálně se v hypermarketu uskuteční přes dva tisíce nákupů týdně a trend týdenního růstu činí až osm procent, tedy zhruba o 160 nákupů.

Loajální zákazník

Řetězec již vypozoroval další vlastnosti skenujícího zákazníka. Jeho průměrný věk je 40 let, je aktivní, a oceňuje úsporu svého času. Je také velmi loajální, jeho rozdíly v nákupu jsou menší než 0,1 procenta. Většinou nakupuje více než 40 položek v jednom nákupu a jeho frekvence návštěv má stoupající trend.

Jak E15. Cz potvrdila mluvčí Hobíková, Globus už uvažuje o rozšíření služby do dalších hypermarketů i o její další inovaci.

Nejprve přijdou na řadu funkcionality. Tedy doplnění informací o výrobcích, například o nutriční hodnotě potravin, o údajích šitých zákazníkovi (při zadání určitých alergií systém zákazníka upozorní na výběr nevhodné potraviny) nebo o tvorbě nákupních seznamů.

„Spustit by se nové funkce mohly začátkem příštího roku, zvažujeme i rozšíření služby do dalších Globusů, ale funkcionality jsou prioritou. V nejbližší době tedy skenery zůstanou jako pilotní projekt v Čakovicích,“ dodala Hobíková.

Důvěry si váží, nepodvádějí

Jak již server E15.cz informoval, nový skenovaní program je bezplatná služba samoobslužného nakupování, díky které zákazník nemusí čekat u pokladny, ani vykládat zboží na pokladní pás. Na začátku nákupu si s použitím své zákaznické karty vyzvedne u vstupu do prodejny mobilní ruční skener.

Zboží skenuje už při vkládání do vozíku a celkovou hodnotu nákupu má po celou dobu stále pod kontrolou. Na závěr zboží zaplatí u vyhrazených pokladen.

Zákazník má tedy velkou důvěru, což samozřejmě může svádět k podvodům. Součástí systému jsou proto namátkové kontroly u pokladních míst, které prověřují správnost zadaných položek. Výsledek je překvapivě příznivý, plných 92 procent nákupů bylo v pořádku, celkové rozdíly v namarkovaných tržbách byly menší než 0,1 procenta.


Čtěte také:

Nový rekord: řetězce už v Česku zabírají více než dva miliony metrů čtverečních

Zeman chce srazit zisky nadnárodních retězců vytvořením domácí sítě obchodů

Lidl vybírá agenturu na PR

Autor: try

Komentáře

Čtěte také

Eurokomisařka Bieńkowská vyzvala Volkswagen k odškodnění zákazníků v Evropě

Eurokomisařka Bieńkowská vyzvala Volkswagen k odškodnění zákazníků v Evropě

Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská dnes vyzvala německý automobilový koncern Volkswagen, aby za skandál kolem manipulací s emisemi naftových vozů odškodnil rovněž… více

Komerční prezentace
Mobilní web