Vinaři bojují s levnými výčepy, až pětina prodejů pochází z šedé zóny | E15.cz

Vinaři bojují s levnými výčepy, až pětina prodejů pochází z šedé zóny

Vinaři bojují s levnými výčepy, až pětina prodejů pochází z šedé zóny
Degustace vína v rámci Salonu vín
• 
ZDROJ: ČTK
18. března 2014 • 06:56
V posledních letech přibyl tuzemským vinařům kromě nevyzpytatelného počasí ještě jeden silný a nebezpečný soupeř. Je jím boom levných výčepů vína ve večerkách, trafikách a dalších malých obchodech. V nich je totiž možné koupit velmi levné, a často tedy i nepříliš kvalitní víno z dovozu. Občas jde dokonce i o víno, které je ředěné či falšované, ale vydávané za moravské. Trend působí vinařům takové starosti, že se nyní obrátili i na ministra zemědělství Mariana Jurečku s žádostí o pomoc.

„Lidé jdou do podobných výčepů vína za vidinou levného nákupu. Ale když je to víno pančované, tak si nekoupí levné víno, ale drahou vodu,“ říká šéf svazu vinařů Tibor Nyitray.

Vinaři by si tak zejména přáli zvýšit aktivitu i počet inspektorů Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI). Podle vinařů totiž na celou Moravu připadá pouhých sedm inspektorů, kteří mají přitom na starosti několik tisíc subjektů.

Počet prohřešků však stoupá. V roce 2010 podle údajů svazu inspektoři při dvou stech kontrolách zaměřených na falšování vína objevili devět přestupků, loni už to prý bylo při třech stovkách kontrol 250 přestupků. „Obecně jde o to, aby stát plnil svou funkci. Orgány, například SZPI, nyní i při největším nasazení nejsou schopny postihnout to, co nastalo,“ míní šéf svazu vinařů.

Česká vína v číslech
Český vinař vyrobí litr vína v základní kvalitě minimálně za 45 korun na litr. Náklady na dovážené víno prodávané ve výčepech jsou podle odhadu svazu vinařů zhruba 12 korun na litr.
Vinaři v roce 2012 vyrobili v České republice asi 650 tisíc hektolitrů vína, z toho asi necelé dvě třetiny bílého a více než třetinu červeného.
Spotřeba vína v Česku činí zhruba dva miliony hektolitrů, tedy asi 20 litrů na osobu a rok, tuzemští vinaři trh zásobují zhruba třetinou, ostatní je dovoz.
Sedmdesát procent vína se prodává přes obchodní řetězce.
Podle studie Ernst & Young pochází pětina prodeje vína z šedé zóny, což pro stát znamená výpadek daňových příjmů ve výši asi miliardy korun ročně.

Pramen: Svaz vinařů ČR

Problém vnímá i ministerstvo zemědělství, které již přijalo první opatření. „Ministerstvo již loni uzavřelo dohodu s Generálním ředitelstvím cel, která umožňuje používat jejich data o převozech a dovozech vín do ČR dozorovým orgánům, tedy i SZPI, a to přímo z registru vinic,“ řekl mluvčí rezortu Hynek Jordán.

Konkurenci levných výčepů pociťuje i jedna z největších tuzemských firem v oboru, Znovín Znojmo, a to v nejlevnějším segmentu jednolitrového balení lahví. Znovín chtěl tento segment postupně během několika let snižovat a pak zrušit. „Sudová vína nás vedla k tomu, že se tento proces útlumu vratných lahví o objemu jeden litr urychlil a my jsme jej zrušili již nyní od 1. února,“ řekl deníku E15 šéf firmy s téměř třísetmilionovým obratem Pavel Vajčner.

Podle něj je také nutné dostat sudová vína pod větší kontrolu a nastavit pravidla tak, aby se v budoucnu nepokazila dobrá značka moravských vín. „Určitě by nejvíce pomohlo zavedení registračních pokladen,“ podotkl Vajčner.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!