Z Číny se vozí boty za 79 korun, za to nelze v Česku koupit ani materiál

Z Číny se vozí boty za 79 korun, za to nelze v Česku koupit ani materiál
23. srpna 2015 • 14:02
Dovoz obuvi do Česka loni klesl o čtyři procenta na 100 milionů párů. Pokles, který začal po roce 2011, souvisí se stále nižším importem z Číny, přesto však stále převyšuje reálnou spotřebu, která je v Česku kolem čtyř párů ročně. Loni se z Číny dovezlo přes 76 milionů párů bot za průměrnou cenu 79 korun za pár, vyplývá z údajů České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA).

Přestože cena jednoho páru z Číny se meziročně zvýšila o desetikorunu na 79 korun, jde stále o hodnotu, za kterou v Česku nelze pořídit ani vstupní materiály. Například z Vietnamu se vozí boty za 440 korun, z Itálie za 547. „Pokud bude letos pokračovat trend prvních pěti měsíců, měl by dovoz z Číny znovu klesnout a výrazně se zvýšit dovozní cena,“ řekla tajemnice ČOKA Vlasta Mayerová.

Levná čínská obuv, často nekvalitní, deformuje český trh. Kvůli ní je problematické na něm umístit nejen kvalitní tuzemskou obuv, ale i dovozovou z Německa, Itálie či Portugalska. „V posledních letech kvůli ekonomické recesi navíc klesala ochota spotřebitelů utrácet. Letos však sledujeme mírné oživení poptávky,“ uvedla Mayerová.

Statistiky křiví reexport

Vývoz obuvi z Česka proti rekordnímu loňsku klesl o 11 procent na 57,3 milionu párů. Statistiku výrazně zkresluje reexport čínské obuvi a snaha obchodníků o vyprazdňování skladů.

„Důkazem je rapidní pokles exportní ceny bot vyvážených na Slovensko a do Maďarska. Sklady byly zahlcené levnou čínskou obuví,“ upozornila Mayerová. Velká část této obuvi je z levného PVC, jehož ekologická likvidace je nemožná.

Miliony českých bot
Česká výroba je od roku 2009 stabilizovaná. Podle odhadu ČOKA zaměstnával loni obor 3250 lidí, vyrobilo se 4,1 milionu párů. „Český obuvnický průmysl tvoří zhruba 35 firem s 20 a více lidmi. Existuje však řada dalších, kde je počet zaměstnanců menší. Ve složitých ekonomických podmínkách se soustředí na specializované produkty a na dokonalý servis,“ sdělila Mayerová. Zhruba tři čtvrtiny produkce se jim daří vyvézt zejména do zemí Evropské unie.
Pro české výrobce je podle Mayerové také důležité, aby dále budovali distribuční síť v Česku i zahraničí. Hodně nadějí výrobci vkládali do návratu na ruský trh, avšak geopolitická situace jej výrazně zkomplikovala.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!