Sucho, mráz i mufloni. Sklizeň vína je podprůměrná, říká šéf Bohemia Sektu | E15.cz

Sucho, mráz i mufloni. Sklizeň vína je podprůměrná, říká šéf Bohemia Sektu

Barbora Pánková

Bohemia Sekt, který je jedničkou na českém trhu šumivých vín, letos sklidil osm milionů kilogramu hroznů. To znamená podprůměrnou sklizeň už druhý rok v řadě.

Letošní výsledky se tak pohybují zhruba osm procent pod dlouhodobým průměrem, odhadl šéf Bohemia Sektu Ondřej Beránek. Situace podle něj nebyla o moc lepší ani vloni, kdy se sklidilo 7,6 milionu kilogramu hroznů. "Bylo to způsobeno zimními mrazy, jarními mrazy a suchým létem," vysvětlil Beránek. Nicméně v letošním srpnu podle svých slov očekával ještě daleko horší výsledky.

Vinařům nicméně nekomplikuje situaci jenom počasí, problémy mají i s přemnoženou lesní zvěří. "V Pavlově je třísethlavé stádo muflonů, jinde zase srnčí zvěř," uvedl ředitel skupiny. Podle něj to bude znamenat příští rok vyšší náklady do oplocení vinic.

Sucho souvisí podle Vinařského fondu souvisí také s nálety špačků, kteří nemají dostatek tradiční potravy. "Škody jsou ale jen místní. Na druhou stranu agresivita ptáků a návraty hejn jsou velké," šéf Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Počasí potrápilo vinaře po celé Evropě, kvůli tomu bude podle odhadů Mezinárodní organizace vinné révy a vína letošní světová produkce vína nejhorší od roku 1961.

Bohemia Sekt podle údajů společnosti obhospodařuje 520 hektarů vlastních vinic. "Jen za letošek jsme vysadili 40 hektarů nových vinic a z toho 13 speciálně pro produkci hroznů na sekty," řekl Beránek. Jedná se například o Ryzlink vlašský v katastru obce Milovice.

Bohemia Sekt sídlící ve Starém Plzenci dominuje českému trhu se sekty, na kterém zabírá podle údajů z internetových stránek dvě třetiny. Dalšími významnými vinaři jsou Templářské sklepyMoët & Chandon, jejichž tržní podíly se pohybují jen kolem pěti procent.

Konkurence pro Bohemia Sekt? Německý výrobce šumivých vín Rotkäppchen-Mumm se zaměřil na Česko

Na český trh ale vstoupil obří německý výrobce šumivých nápojů Rotkäppchen-Mumm, který nedávno oznámil, že si chce vydobýt desetiprocentní podíl. "Je to jen o tom, jak bude tuto značku český spotřebitel, který je věrný bohemce, vnímat," komentoval záměr konkurenta šéf Bohemia Sektu.

Přestože sklizeň není v poslední době ideální, společnosti se daří. Loni prodala 28,5 milionu lahví a letos možná podle Beránka překoná rekord z roku 1999, rozhodnou prosincové prodeje. U německé Rotkäppchen to loni bylo celosvětově 178 milionů lahví.

Bohemia Sekt očekává dobrý konec roku, celkem by mohl udat na 30 milionů lahví
Vinařství není staré, ale prastaré řemeslo, zjistili archeologové
   

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!