Trendy ve slevovém marketingu | E15.cz

Trendy ve slevovém marketingu

Trendy ve slevovém marketingu
ilustrační foto
• 

Jan Husták

servery nabízející za nízké ceny téměř vše jsou na českém internetu přes dva roky. stihly za tu dobu nadělat v tuzemských peněženkách pěkný vítr. jsou však efektivní?

o na trhu více než tři sta slevových serverů, které tvořily malou českou slevovou džungli, ve které se nebylo možné vyznat. Dnes se situace stabilizuje, podvodné portály dávno odpadly a trh se zbavuje nevěrohodných slevových poskytovatelů. Šanci uspět mají ty servery, které zákazníkům a obchodním partnerům nabízejí kvalitní službu s přidanou hodnotou. Podle Tomáše Čupra, zakladatele portálu Slevomat, je na českém internetu prostor maximálně pro tři velké slevové hráče. Podle toho by se tedy trh měl nadále konsolidovat a pročišťovat, protože na něm (dle vyhledávače slev Skrz.cz) stále působí více než 100 slevových hráčů.

Trendem současného vývoje je garantovat zákazníkům kvalitu služby či zakoupeného produktu. Tímto trendem se řídí všechny velké slevové portály; obvykle používají jedno ze dvou následujících řešení. Jako první přišel s Garancí spokojeností portál Slevomat, který svým zákazníkům vrací peníze více než rok. V případě tohoto řešení vrací portál peníze svým zákazníků z vlastní kapsy, kdy část nákladů může nést obchodní partner, který prokazatelně poskytl špatný produkt či zboží. Slevový portál může díky tomuto řešení motivovat obchodní partnery a tím ovlivňovat spokojenost zákazníků, což má ve výsledku výrazný vliv na marketingový aspekt spolupráce.

Druhým řešením garance je v nedávné době představený produkt pojišťovny Axa, který spočívá v pojištění slevových voucherů pro případ nespokojenosti klienta nebo úpadku slevového serveru. Slevový portál využívající pojištění platí procentuální částku ze svých prodaných voucherů bez ohledu na to, zda se jednalo o problémovou službu či zboží. U pojištění nese náklady slevový portál v podobě pravidelných plateb pojišťovně. Ve velké míře zde odpadá motivační prvek ve formě možné finanční pokuty za poskytnutí nekvalitní služby či zboží, což je silným argument hlavně pro poskytovatele služeb při přípravě personálu na příliv hostů s vouchery.

Nejasná odpovědnost

„Slevový portál nenese v žádném případě právní odpovědnost za služby či činnost poskytovatele. Servery garantující spokojenost ,z vlastní kapsy‘ se zavazují zákazníkovi vrátit peníze a dále již vyřešit situaci s poskytovatelem v rámci smluvního vztahu, případně soudní cestou. Tento způsob garance je poskytovanou službou ze strany slevového portálu, a je tudíž vymahatelná. Finanční závazky pojištěných portálů přecházejí na pojišťovnu. Servery mají možnost nárokovat po svých dodavatelích smluvní ujednání o případných pokutách k pokrytí nákladů na sjednané pojištění, které se ovšem menším portálům nedaří nastavit z důvodu slabé vyjednávací pozice. Druhou, méně využívanou možností pojištěných serverů je vyžadovat po poskytovateli pojištění proti případné škodě způsobené slevovému portálu, což je spíše výjimečný způsob řešení,“ říká Matěj Vácha z advokátní kanceláře Pelikán Krofta Kohoutek.

Věčnou otázkou je efektivita slevového marketingu. Zlí jazykové tvrdí, že na slevových serverech nakupuje pouze neloajální klientela, která nemá potenciál se vrátit a nakoupit za plnou cenu. Toto vnímání je výrazně ovlivněno již dříve zmíněnou slevovou džunglí, která se pomalu vytrácí a slevový marketing dostává jasná pravidla. Úspěšnost slevových akcí dokazuje i březnový výzkum agentury Media-research, dle kterého se v případě spokojenosti vrací až 44 procent slevových zákazníků, kteří později nakoupí za plnou cenu. Nepoctivé slevové servery nikdy nesloužily k marketingovým účelům, ale spíše jako klamavý prodejní kanál, kde se objevovaly fiktivní slevy. Firmy nemusely řešit kvalitu a nezáleželo jim na efektivitě přínosu pro byznys. Tento systém vyhovoval nepoctivým obchodníkům, kteří pod záminkou neexistující slevy přišli „jednoduše a rychle“ k penězům. Poctivé slevové portály, které dbají na své obchodní partnery, zdokonalují kontrolní mechanismy tak, aby marketingový efekt přinesl novou klientelu, či alespoň vytvořil kvalitní reference, které šíří zákazníci ve svém okolí. Podle agentury Mediaresearch čtvrtina spokojených „slevových“ zákazníků dál produkt či službu doporučí.

V případě spolupráce se slevovým portálem je vhodné si nejdříve stanovit priority a důkladně vybrat slevový portál. Rozhodnutí by nemělo stát na výši provize, ale měly by se zvážit reference portálu, dřívější úspěšnost marketingových akcí a v neposlední řadě i nabízená marketingová podpora a síla zákaznické podpory jak vůči partnerům, tak i k samotným zákazníkům.

Autor: Jan Husták
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!