Aircraft Industries se opět daří dodávat letouny do Ruska, i když čelí insolvenci | E15.cz

Aircraft Industries se opět daří dodávat letouny do Ruska, i když čelí insolvenci

25. srpna 2016 • 16:05
Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries letos dodal již pět letadel L-410 do Ruska. Ke dvěma strojům, které odletěly v lednu a v únoru, přibyla v červenci a v srpnu tři letadla. V nejbližších dnech odletí do Ruska další dvě letadla, řekl odborový předák a člen dozorčí rady společnosti Josef Mikula. Firma ale stále čelí insolvenčnímu řízení a snižuje počet zaměstnanců.

Insolvenční návrh podala 3. května společnost Aero Vodochody Aerospace. Pohledávky přihlásilo několik věřitelů, kterým Aircraft Industries poté uhradila celkem více než 60 milionů korun.

Věřitelé vzali pohledávky zpět, stejně tak Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. Řízení ale pokračuje, neboť k němu přistoupil právník Petr Bernátek, který převzal pohledávku vůči Aircraft Industries ve výši asi 23.000 korun.

Firma ji zaplatila, Bernátek se přesto proti usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu odvolal. Olomoucký vrchní soud podle údajů v insolvenčním rejstříku ještě nerozhodl.

Prohlédněte si letoun L-410:

Podle právníka Aircraft Industries Michala Žižlavského kauza firmu velmi poškozuje, ohrožuje jeho reputaci a působí jí potíže v podnikání. Podle Mikuly společnost navíc nemůže čerpat dotace na školení zaměstnanců a nesmí se také ucházet o národní zakázky.

Podle odborového předáka se přitom situace ve firmě zlepšuje. „Majitelé i vedení dělají maximum pro to, aby se něco prodalo,“ mínil Mikula. Podle něj se snížil i počet zaměstnanců, kteří byli od loňského prosince doma a dostávali 60 procent mzdy z asi 350 na 50 až 150 lidí. „Kolísá to. Podařilo se nasmlouvat zapůjčení lidí, 70 až 90 lidí se tak uplatnilo jinde. Firma získala i zakázky od jiných společností a druhým měsícem se snižují stavy,“ dodal Mikula.

Insolventní nejsme, dluhy platíme, tvrdí kunovické Aircraft Industries

Podle něj Aircraft Industries nenahrazuje novými pracovníky lidi, kteří odcházejí do důchodu a končí uplynutím smluvy na dobu určitou nebo po dohodě. „K tomu v červenci dostalo 12 a v srpnu 17 lidí výpověď z organizačních důvodů,“ doplnil Mikula. Aircraft Industries měla na konci loňského roku 1021 zaměstnanců.

Problémy Aircraft Industries vznikly loni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. Propad je výrazný. V roce 2013 společnost prodala 20 letadel, a to převážně do Ruska, v roce 2014 jich bylo podle opravených údajů ve výroční zprávě za loňský rok 13 a loni pouhá čtyři - tři do Bangladéše a jedno do Alžírska.

Aircraft Industries měla loni tržby za prodej vlastních výrobků, služeb a zboží 844,7 milionu korun, oproti roku 2014 zhruba o 600 milionů Kč nižší. V roce 2014 podle opravených údajů utržila 1,444 miliardy korun a vykázala ztrátu 515 tisíc korun. Výroční zpráva na rok 2014 přitom původně avizovala zisk 91,2 milionu korun. Loni se firma propadla do ztráty 46,4 milionu korun.

Společnost loni také dokončila prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG (New Generation). Na jeho vývoji pracovala od roku 2010, sériová výroba byla plánována na přiští rok. Letadla L-410 by se ale brzy měla montovat také v Rusku, odkud pochází majitel Aircraft Industries UGMK Holding. Závod u Jekatěrinburgu však podle vedení Aircraft Industries provoz kunovické továrny neohrozí.

Autor: ČTK
 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou