Analýza: Jak vlastně Volkswagen obešel metodiku měření emisí?

Analýza: Jak vlastně Volkswagen obešel metodiku měření emisí?
23. září 2015 • 15:54
Volkswagen se přiznal, že obešel metodiku měření emisí oxidů dusíku podle amerických norem pomocí speciálního software. Za to mu hrozí obrovská pokuta 18 miliard dolarů a bude nucen svolat skoro půl milionu aut k opravě, respektive k přeprogramování řídící jednotky. Jak se na to vlastně přišlo?

Na začátku všeho byla snaha Volkswagenu prosadit své diesely v USA, kde ale platí jiné emisní normy než v Evropě (a také jiné metodiky měření). Především limity oxidů dusíku byly v Americe mnohem přísnější.

Šéf automobilky Volkswagen Martin Winterkorn rezignoval

Jak Volkswagen obešel měření emisí?
Volkswagen používal software, který podle atmosférického tlaku, úhlu natočení volantu a rozdílných otáček přední i zadní nápravy poznal, že auto prochází testem na válcové zkušebně, a upravil chod motoru tak, aby vyhověl americkým normám na emise oxidů dusíku. V reálném provozu ale tato funkce nebyla aktivní, proto auta vypouštěla mnohonásobně vyšší množství NOX.
Jak toho Volkswagen přímo dosáhl, nevíme. Emise NOx lze snížit opakovanou recirkulací výfukových plynů, snižováním teploty hoření nebo dodatečným přívodem vzduchu. Rozhodně musí jít o princip, který byl pro chod motoru dlouhodobě neudržitelný například z hlediska výkonů, spotřeby či životnosti. A zřejmě byl účinný jen v určitém zátěžovém spektru emisního testu. Jinak by ho VW bezpečně používal i mimo měřící cyklus.
Speciální testovací režim mají i jiné modely různých značek. Je to způsob, jak při měření na zkušebně obejít například ESP a další ochranné systémy vozu. Problém není samotná existence testovacího módu, ale to, že Volkswagen v něm úmyslně manipuloval emisní charakteristiku motoru.

Zatímco jiní výrobci přešli na selektivní katalytickou redukci pomocí vstřikování močoviny do výfuku, tedy známé jako SCR, AdBlue a podobně, Volkswagen se chlubil, že jeho motor může fungovat podle emisních standardů pro „čistý diesel“ i bez tohoto systému. A skutečně, motory normu při měření splnily, VW dostal pro modelový rok 2008 certifikát a homologaci. Všichni byli spokojeni.

Šéf Volkswagenu reaguje na aféru s emisemi:

Ve světle aktuálních odhalení je obzvlášť pikantní, že v roce 2009 se na čisté diesely Volkswagenu vztahovala daňová úleva ve výši 1300 dolarů. Aut se prodalo asi 39 500, takže úřady vlastně zákazníkům vyplatily 51 milionů USD za to, že si pořídili ekologicky šetrný model…

Někde musí být chyba

Jenže na začátku roku 2014 se Mezinárodní panel pro čistou dopravu (ICCT) (ano, to je ten, který zjistil, že moderní diesely emitují sedmkrát víc škodlivin, než udávají) ve spolupráci s Oddělením pro alternativní paliva a emise Univerzity West Virginia (CAFEE) zaměřil na rozdíly v emisích naměřených v laboratoři a ve reálném provozu. Dosažené výsledky porovnal s daty od kalifornských úřadů (CARB) a objevily se nejasnosti.

Během zkoušek používali technici CAFEE přenosné zařízení pro měření okamžitých reálných emisí v provozu. S Volkswagenem Jetta a Passat s motory 2.0 TDI porovnávali i naftové BMW X5. VW Jetta modelového roku 2012 překročil udávané emise 15krát až 35krát, VW Passat modelového roku 2013 5krát až 20krát. Testované BMW přitom vyhovělo.

Ťok: škodovky i volkswageny budou muset kvůli skandálu do servisu

Instituce se nejprve dohadovaly, kdo postupoval při měření špatně a kdo co chybně spočítal. Prováděly se nové testy, ale vždy se stejným výsledkem. Postupem času dospěli odborníci k závěru, že problém musí být někde v motorech aut, respektive v jejich elektronickém mozku.

Tak vzniklo první podezření, že řídící jednotka Volkswagenu pozná, že probíhá proces měření emisí a NOx, a upraví chod motoru tak, aby testem prošel.

Vše se dostalo až k agentuře EPA a Volkswagen byl nucen v prosinci 2014 ohlásit svolávací akci na skoro půl milionu dieselů, která měla „chybu“ opravit. Tím se to zdálo vyřešené, ale kalifornský úřad CARB prováděl testy dál a v červenci 2015 doručil Volkswagenu a EPA oznámení, že vozidla stále nevyhovují.

Modely, jichž se aféra týká
Audi A3 (2009-2015)
VW Jetta, Jetta SportWagen (2009-2015)
VW Beetle, Beetle Convertible (2009-2015)
VW Golf (2009-2015)
VW Passat (2014-2015)
VW Golf SportWagen (2015)

Poznámka: Ve všech případech se jedná o modely prodávané na severoamerickém trhu

Volkswagenu v tu chvíli hrozilo, že modely s motory 2.0 TDI nedostanou na rok 2016 homologaci, což by znamenalo faktický zákaz jejich prodeje na americkém trhu. Přitom právě diesely tvoří 25 % prodejů značky VW v USA. Teprve potom se Volkswagen úřadům přiznal, že využil software k tomu, aby jeho naftový motor 2.0 TDI bez AdBlue (některé modely VW a Audi již AdBlue v USA používají) prošel měřením emisí v laboratoři.

Až 11 milionů motorů

Aféra se týká výhradně motorů ze starší konstrukční řady EA189. Ty koncern montoval i do modelů prodávaných v Evropě, Octavii či Superb nevyjímaje. Automobilka dnes přiznala, že software manipulující emisní charakteristiku se nachází v 11 milionech motorů po celém světě.

Německá média spekulují, že Martina Winterkorna nahradí v čele Volkswagenu dosavadní šéf Porsche Matthias Müller. Mluvčí koncernu však tyto dohady označil za nesmyslné.

Text vyšel na serveru

Autor: Dalibor Žák, Jiří Červenka
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!