Analýza: Škoda Auto je perla k nezastavení, její vzestup ještě umocní Kodiaq | E15.cz

Analýza: Škoda Auto je perla k nezastavení, její vzestup ještě umocní Kodiaq

Igor Záruba

Mladoboleslavská Škoda Auto je poklad. Tvrdí to renomovaný německý deník Handelsblatt, mezi jehož priority patří zpravodajství a analýzy z automobilového průmyslu. Škodovka prodala do poloviny letošního listopadu více vozů v porovnání s rokem 2015 a nová terénní auta mohou ten vzestup ještě umocnit.

V řeči čísel si stojí Škodovka následovně: od ledna do zmíněné půlky listopadu si našel nové majitele rovný milion výrobků této značky, kdežto vloni potřeboval podnik k dosažení stejné mety plných 12 měsíců. O tahounu poptávky mají analytici jasno – hlad stoupá zejména v Číně, ovšem postaru nezůstávají ani „staré trhy“ v Evropě.

„Škoda, která náleží do skupiny Volkswagen rovné čtvrt století, se změnila z nenápadného a decentního výrobce v perlu celého koncernu. Operativní výnosnost z obratu činí 9,2 procenta, přičemž Audi hlásí 8,9 procenta a VW dokonce jen 1,6 procenta,“ vypočítává Handelsblatt. Tržní podíl škodovek v EU vzrostl během poslední dekády z 2,4 na 4,3 procenta.

Pozorovatelé připomínají, že Škoda už delší dobu nespouští s pásů ošklivá auta, odpovídající lokálnímu vkusu. Aktuální modely působí moderně a použité technologii konkurují sestrám v rámci skupiny. Škoda těží navíc z toho, že výrobní náklady jsou v Česku pořád nižší než v Německu, třebaže také v tomto směru se rozdíly poněkud srovnaly.

Podívejte se, jak se vyrábí ty nejmenší škodovky. Jde o světové unikáty

Rozšířil se rovněž záběr mladoboleslavské fabriky, vývojáři nově cílí na movitější klientelu. „Je to vidět na zvyšujícím se počtu objednávek vozů s luxusní výbavou,“ říká člen představenstva se zodpovědností za odbyt Werner Eichhorn.

Nastupující rok by mohl být ve znamení dalšího impozantního tažení aut z Mladé Boleslavi, předpovídají experti. Recept se jmenuje SUV. Až dosud neměl podnik v této kategorii co nabízet, jenže i to se postupně mění.

Od března bude k mání model Kodiaq, který je o něco větší než Volkswagen Tiguan. V plánu jsou speciální SUV pro Čínu, do dvou let by měly přijít menší verze na bázi VW Polo a Škoda Fabia.

Jak se jezdilo za socialismu? Na D1 dvě pumpy, žádné rychlostní limity a benzin za dvě kačky

Doby, kdy Volkswagenem (uvnitř stejně jako navenek) zmítaly řevnivosti a obavy, že například octavie berou zákazníky Volkswagenu Passatu, jsou zdánlivě pryč. Management ve Wolfsburgu dává najevo, že je příjemně překvapený.

„Škoda je výborný výrobce pro masy,“ shrnuje Arndt Ellinghorst z londýnského investičního poradce ISI. Výhodu vidí v tom, že Škoda má k dispozici motory Volkswagenu. Firma je nadto oproti německým sestrám výrazně štíhlejší a nemusí se řídit tamními pravidly pro kolektivní vyjednávání. Pro srovnání: ve Škodě dosahuje hodinová mzda 10 eur, ve Volkswagenu je to pětinásobek.

VŠE O VOZU ŠKODA KODIAQ ČTĚTE ZDE >>>

Třecí plochy přesto existují, jejími aktéry jsou - jak jinak - opět Škoda a VW. Ellinghorts by viděl řešení v tom, aby Češi vyráběli ještě více aut, zatímco Němci by objem produkce snížili a srazili počet zaměstnanců. „Všichni ale víme, že při silném vlivu politiků a odborů na Volkswagen není možné,“ dodává.

Bez zajímavosti není ani to, nakolik boduje Škodovka přímo v Německu. Objednávky SUV pro rok 20107 se odhadují na 200 tisíc kusů, Volkswagen si zatím drží pozici asi 3,5krát silnější.

Constantin Kinský: Česko už dávno není evropská montovna

Do dvou let by měly terénní vozy z Mladé Boleslavi dosáhnout u severozápadních sousedů prodejů Opelu a Fordu.

Pravidlo, že je Škoda Auto volbou především pro soukromé klienty, přestává pomalu a jistě platit. Po značce pokukují čím dále více firmy, které budují svůj autopark. Bude-li tento trend sílit, shodují se odborníci, měla by mít Škodovka do budoucna vystaráno.

1080p 720p 480p 360p 240p
Škoda Kodiaq
Dělníky ze Škody má na Rychnovsku hlídat více policistů. Hradecký kraj žádá vnitro o posily
Železničáři dostatečně nevysvětlili zrušení megatendru na hostivařský koridor, zjistil audit


 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!