Ashok prodal letňanskou Avii své autobusové divizi z Emirátů | E15.cz

Ashok prodal letňanskou Avii své autobusové divizi z Emirátů

Ashok prodal letňanskou Avii své autobusové divizi z Emirátů
1. dubna 2015 • 10:52
Indická společnost Ashok Leyland v pondělí prodala českou automobilku Avia strategickému investorovi, jehož jméno ovšem držela v tajnosti. Identitu kupce zveřejnila až dnes a nesporně jde o překvapení, protože navzdory očekávání se Avie úplně nezbavila. Prodala ji totiž své dceřiné firmě Ashok Leyland UAE, která ve Spojených arabských emirátech vyrábí autobusy.

Ashok název kupce odhalil v oznámení pro indickou burzu, které publikoval na svých internetových stránkách. Transakce je podle tohoto hlášení součástí restrukturalizace aktivit dceřiných firem.

Společnost Ashok Leyland UAE provozuje v emirátu Ras Al Khaimah moderní závod na autobusy s kapacitou dva tisíce vozidel ročně. Továrna díky svému strategickému umístění zásobuje trhy Arabského poloostrova a Afriky.

Naopak letňanská automobilka už od července 2013 nic nevyrábí, pouze distribuuje náhradní díly. Jaké má emirátská dcera Ashoku s ní plány a proč si Indové ponechali českou firmu ve skupině, není v tuto chvíli jasné. Prokurista Avie Vít Šubert nicméně serveru E15.cz potvrdil, že v devítihektarovém areálu v pražských Letňanech je plně vybavená tovární hala včetně lakovny, v níž se téměř okamžitě může rozjet průmyslová výroba.

„Zůstaly tu veškeré technologie, Indové si již dříve odvezli jen lisovací formy na plechové díly pro kabinu,“ upřesnil Šubert. Ashok totiž začal v Indii montovat nový model lehkého nákladního automobilu Boss, pro který využil právě kabinu z Avie. Naopak výrobu v Letňanech kvůli neuspokojivým výsledkům ukončil. Ještě před jejím zastavením Avia připravovala homologaci autobusu na vlastním podvozku.

Posledních 11 zaměstnanců

Avia zastavila v létě 2013 výrobu lehkých nákladních vozů po 66 letech. Přitom o rok dříve zvýšila produkci o dvě třetiny na 1003 aut a snížila ztrátu na 179 milionů korun. Pro návrat k zisku by ale podle vedení musela vyrábět zhruba tři tisíce vozů. V současnosti podle Víta Šubrta udržuje chod podniku posledních 11 zaměstnanců, přitom před dvěma lety jich bylo ještě kolem dvou stovek.

Záměr prodat Avii Indové oznámili loni v listopadu. Před dvěma dny pak vydali informaci, že letňanskou automobilku prodali strategickému investorovi za 11 milionů dolarů (kolem 280 milionů korun).

Nedařilo se nastartovat prodeje

Indové Avii koupili v roce 2006 za zhruba 35 milionů dolarů. Firmu předtím ovládala korejská skupina Daewoo. Žádnému z vlastníků se ale nepodařilo prodeje nastartovat a získat nové trhy. Ještě v 90. letech Avia montovala přes 10 tisíc aut ročně, v roce 2013 už vyprodukovala pouhých 12 vozů a jen doprodávala zásoby.

Ashok Leyland patří do indického koncernu Hinduja Group. V Indii je dvojkou ve výrobě užitkových vozidel, zároveň je čtvrtým největším producentem autobusů na světě. Celkem provozuje osm továren, vetšinu ve své domovské zemi, v zahraničí má kromě podniku v Emirátech ještě závod Optare ve Velké Británii. Ve finančním roce 2012/2013 vykázal tržby ve výši 2,3 miliardy dolarů.

Historie pražské Avie
Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna, jak napovídá i její název. Z výroby licenčních typů rychle přešla pod vedením konstruktérů Pavla Beneše a Miroslava Hajna k vlastním modelů. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka 30. let Avia B-534.
Závod v Letňanech vznikl v roce 1931, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce ale dostala továrna v rámci restrukturalizace průmyslu nové úkoly a začala vedle letadel (například dopravní Avia Av-14) a drobnějších strojírenských výrobků jako ložiska nebo vstřikovací čerpadla produkovat nákladní automobily nebo autobusy, které postupně ovládly její výrobní program.
Poměrně dlouho ale letňanská automobilka nevyráběla vozy pod svou značkou. Nejprve od roku 1947 produkovala nákladní automobily Škoda 706 i z nich odvozené autobusy. V roce 1961 pak z vysočanské pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do 80. let.
Na silnici značku Avia proslavily až typické většinou modré „saviemy“, licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V 80. letech se ročně vyrábělo asi 17 tisíc avií a ještě na počátku 90. let téměř 10 tisíc. V různých obměnách se původní model řady A vyráběl až o roku 2001, celkem jich vzniklo na čtvrt milionu. Poté nastoupil nový vůz, jehož vývoj přišel automobilku na čtyři miliardy korun.
V letech 1991 a 1992 se původní podnik s 20 tisíci zaměstnanci a sedmi odštěpnými závody rozdělil do samostatných společností. Akciová společnost Avia vznikla v roce 1992 a o tři roky později do ní vstoupila jako majoritní vlastník jihokorejská skupina Daewoo. Ani ta ale nedokázala automobilku postavit na nohy. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.
Počty vyrobených vozů v posledních dvou dekádách většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3500 automobilů, o tři roky později to už bylo 1100 a v roce 2009 zhruba 300. Poté se ale situace začala pomalu zlepšovat a v roce automobilka výrazně zvýšila prodej a po více než deseti letech překonala hranici tisíce prodaných nákladních vozů.

 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou