Automobilka Proton zůstane v malajsijských rukou | E15.cz

Automobilka Proton zůstane v malajsijských rukou

Automobilka Proton zůstane v malajsijských rukou
ilustrační foto
• 
ZDROJ: profimedia.cz
25. dubna 2012 • 07:00
Bývalý malajsijský premiér Mahathir Mohamad chtěl ze své země udělat vyspělou průmyslovou velmoc. V roce 1983 proto založil národní automobilku Perushan Otomobil Nasional Berhad, krátce Proton. Skok do ledna 2012: malajsijská vláda prodává svůj zbývající podíl v Protonu firmě DRB-Hicom Berhad.

Privatizace přichází v době, kdy je podnik pět let ve ztrátě. Situace možná připomíná dobu, kdy se privatizovala česká Škodovka, ale Malajsijci se rozhodli jinak. Šeptá se totiž, že s novým majitelem chce navázat spolupráci Volkswagen. Němci se o Proton ucházeli, ještě než se DRB-Hicom objevil na scéně. Jednání ale vyšuměla do ztracena. O Proton měla zájem také francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën. Bývalý premiér Mahathir ale trval na tom, že Proton musí zůstat v domácích rukou.

Singapuřané se učí pít očištěnou vodu z kanálu

Když v roce 1985 vyjel z výrobních linek první Proton, model Saga, přezdívali mu lidové auto. Byl levný a používal součástky japonského výrobce Mitsubishi, původně partnera Protonu. Bývalý poslanec Lim Kit Siang na svém blogu vzpomíná, že když auto viděl v showroomu, „sáhl si na ně, aby zjistil, zda je vyrobeno z plechovek od mléka“.

Saga je teď v Malajsii nejprodávanějším modelem Protonu, tvoří polovinu jeho tržeb. Jezdí v něm většina zdejších taxikářů. Jenže během let získal Proton reputaci nekvalitních, šedých aut. Přispěl k tomu i odchod Mitsubishi v roce 2004. Nadávat na levné materiály, špatné brzdy nebo na problémy se zámkem u Protonu se stalo součástí národního koloritu. Taxikáři při placení mýtného běžně otevírají dveře, aby se vyhnuli stahování okénka.

Neblahý současný stav

Vláda chrání Proton a Peroduu – další velkou automobilku – daňovými úlevami, dovozními tarify a licenčními překážkami pro země mimo ASEAN. Jako státní vlajková loď Proton také dostává vládní dotace a granty na výzkum. Za jeho špatnou kondici může kromě protekcionismu upřednostňování domácích dodavatelů autodílů a také dosazování místních do řídicích pozic, soudí Vikram Nehru, člen asijské pobočky amerického thinktanku Carnegie Endowment.

Autor: Maria Carmel P. Geverola, Manila
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!