Avii hrozí zánik, letos vyrobila jediné auto | E15.cz

Avii hrozí zánik, letos vyrobila jediné auto

Avii hrozí zánik, letos vyrobila jediné auto
Avia
• 
ZDROJ: avia.cz
6. května 2013 • 19:58
Automobilce Avia z pražských Letňan hrozí zánik. Od začátku letošního roku podle údajů Sdružení automobilového průmyslu ČR vyrobila pouze jediné kompletní vozidlo. Od minulého týdne jsou její zaměstnanci doma. Uvedl to dnes server Aktuálně.cz. Definitivní rozhodnutí o případném ukončení výroby zřejmě ještě nepadlo.

„Od minulého týdne jsou zaměstnanci doma, ale pobírají odměnu ve větší výši, než stanovuje zákon,“ řekl Aktuálně.cz šéf odborové organizace Avia Petr Rukavička. „Na začátek příštího týdne je naplánováno setkání s vedením firmy, kde bychom se měli dozvědět více,“ dodal.

Vedení tuzemské továrny nyní vede s vlastníkem, indickou firmou Ashok Leylands Motors, jednání o tom, zda bude výroba nákladních aut v Letňanech zachována, případně v jakém rozsahu. Rukavička je přesvědčen, že výroba Avií v Česku bude pokračovat. A to přesto, že v Indii se nyní instaluje linka, na které je možné vozy stejných typových řad, jako se dělají v Česku, také vyrábět. „Naši zaměstnanci tam budou jezdit učit indické dělníky vyrábět auta ve stejné kvalitě jako u nás,“ řekl serveru.

Ještě na začátku roku přitom vše vypadalo nadějně. Avia v lednu oznámila, že loni zvýšila tržby o 56 procent na 665 milionů korun, stále ale byla ve ztrátě. Prodej se zvýšil o dvě třetiny na 1003 aut. „Hranice ziskovosti se pohybuje okolo tří tisíc aut a my se k ní snažíme dostat,“ uvedl tehdy výkonný ředitel firmy Tomáš Jiřička.

Za první republiky Avia vyráběla letadla, v roce 1947 byla zahájena výroba nákladních aut a autobusů řady 706R. Pak se se zde až do roku 1988 montovaly vozy Praga V3S a v roce 1967 byla zakoupena francouzská licence na výrobu vozů Renault-Saviem.

V roce 1992 byla založena akciová společnost Avia, a.s., v roce 1995 vstoupila do divize nákladních vozů korejské Daewoo. Pod jeho vedením byla provedena modernizace výrobního sortimentu. Od roku 2006 je Avia součástí koncernu Hinduja Group, jehož vlajkovou lodí je druhá největší automobilka v Indii Ashok Leyland. Ke konci roku 2012 Avia zaměstnávala 227 pracovníků.

Vizitka automobilky Avia:

- Společnost Avia byla založena v roce 1919 v pražských Vysočanech, původně jako letecká továrna, jak napovídá i její název. Z výroby licenčních typů rychle přešla pod vedením konstruktérů Pavla Beneše a Miroslava Hajna k vlastním modelů. Z Avie pocházela například nejvýkonnější československá stíhačka 30. let Avia B-534.

- Letňanský závod byl založen v roce 1931, původně také pro výrobu letadel. Po druhé světové válce ale dostala továrna v rámci restrukturalizace průmyslu nové úkoly a začala vedle letadel (například dopravní Avia Av-14) a drobnějších strojírenských výrobků jako ložiska nebo vstřikovací čerpadla produkovat nákladní automobily nebo autobusy, které postupně ovládly její výrobní program.

- Poměrně dlouho ale letňanská automobilka nevyráběla vozy pod svou značkou. Nejprve od roku 1947 produkovala nákladní automobily Škoda 706 i z nich odvozené autobusy. V roce 1961 pak z vysočanské pragovky převzala výrobu terénních nákladních vozů Praga V3S, které produkovala do 80. let.

- Na silnici značku Avia proslavily až typické většinou modré „saviemy“, licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V 80. letech se ročně vyrábělo asi 17.000 avií a ještě na počátku 90. let téměř 10.000. V různých obměnách se původní model řady A vyráběl až o roku 2001, celkem jich vniklo na čtvrt milionu. Poté nastoupil nový vůz, jehož vývoj přišel automobilku na čtyři miliardy korun.

- V letech 1991 a 1992 se původní podnik s 20.000 zaměstnanci a sedmi odštěpnými závody rozdělil do samostatných společností. Akciová společnost Avia vznikla v roce 1992 a o tři roky později do ní vstoupila jako majoritní vlastník jihokorejská skupina Daewoo. Ani ta ale nedokázala skomírající automobilku postavit na nohy. V roce 2004 Avii ovládla investiční skupina Odien, která v říjnu 2006 prodala výrobu vozidel indickému producentovi nákladních vozů a autobusů, společnosti Ashok Leyland z koncernu Hinduja Group.

- Počty vyrobených vozů v posledních dvou dekádách většinou meziročně klesaly. Ještě v roce 1998 firma vyrobila 3500 automobilů, o tři roky později to už bylo jen 1100 a v roce 2009 zhruba 300. Poté se ale situace začala pomalu zlepšovat a loni automobilka výrazně zvýšila prodej a po více než deseti letech překonala hranici tisíce prodaných nákladních vozů.

- Hospodaření letňanské společnosti, která ke konci loňského roku zaměstnávala 227 lidí, se v posledních 15 letech pohybuje většinou v červených číslech. V roce 2011 firma vykázala ztrátu přes 260 milionů korun, o rok dříve to bylo 199 milionů. Loni sice zvýšila tržby meziročně o polovinu na 665 milionů korun, i tak ale zůstala v zatím neupřesněné ztrátě. V černých číslech byla firmy naposled (a výjimečně) v roce 2009, kdy vykázala konsolidovaný zisk 28,5 milionu korun.

Tomáš Jiřička: Uvažujeme o větších autech

Autor: ČTK
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!