Barča. Jak se vyráběla mladoboleslavská legenda pohledem Viléma Heckela | E15.cz

Barča. Jak se vyráběla mladoboleslavská legenda pohledem Viléma Heckela

27. srpna 2017 • 09:15
Michal Nosek

Konstruktér Oldřich Meduna za války usiloval o dotažení projektu Škody 706. Vývoj prototypů však byl nacisty zakázán a zkoušky nešlo utajit. Meduna proto podle serveru veteran.cz vyrazil za velícím esesákem se slovy: „Náklaďáky máme zrekvírované, není čím vozit materiál, ale v dílně stojí téměř dokončené prototypy. Můžeme je použít?“ Tímto způsobem dostal zelenou typ 706 R, tedy rekonstruovaný model.

"Smůlou tohoto automobilu byla doba jeho vzniku. V probíhající druhé světové válce byla automobilka Škoda začleněna do Reichswerke Herman-Goring. Trh s osobními automobily se zcela rozpadl, a užitková vozidla se vyráběla jen v omezených počtech, pro potřeby Wehrmachtu. Z automobilky Škoda se stala zbrojovka, a proto se typu Škoda 706 vyrobilo jen něco kolem 400 kusů," vysvětluje strojař a motocyklový závodník Leoš Kožuch.

Po osvobození se výroba z rozbombardované mladoboleslavské továrny stěhovala do Avie v Praze-Letňanech. Naftový šestiválec se zatím zvětšil z 8,5 na 11,8 litru, nosnost stoupla ze sedmi na devět tun. Šestiválec mazala soustava s 28 litry.

Jawa chystá letos novinku. Jak vypadala výroba v dobách největší slávy uvidíte na fotografiích Viléma Heckela

"S vozem Škoda 706 R jsem jezdil několik let. Byl to valník a tahal jsem za ním 5 tunový přívěs. Jezdil jsem po celé bývalé ČSSR. Když jej srovnávám s později vyráběnou 706 RT valník, můžu konstatovat, že to byl lepší vůz. Za prvé lépe brzdil, měl lepší přístup k motoru, za pár vteřin jsem mohl cokoli opravovat," uvádí řidič Jiří Šuma na serveru veteran.auto.cz s tím, že v kabině šlo po nadzvednutí opěradla i dobře přespat.

Legendární fotografii vozu Felicie s miss USA bude již šedesát let. Podívejte se

Stačilo nadzvednout opěradlo a mohli jsme okamžitě přenocovat i se závozníkem. Na stroj se podle Šumy dalo bez problému naložit deset tun materiálu a na vlek šest. Podívejte se na další fotografie Viléma Heckela.

360p 240p
Připomeňte si také historické vozy jiné slavné značky - Tatra.

Trabant nebyl jediný. Připomeňte si další zajímavá auta s plastovou karoserií
OBRAZEM: Tak se vyrábí nová Tatra Präsident, auto do extrémního terénu a počasí
Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se
Kofola končí s projektem řetězce rychlého občerstvení
Co vidí strojvedoucí na trase Posázavského pacifiku? Prohlédněte si krásy slavné krajiny
Budujme stát pro 40 milionů lidí: přečtěte si, u koho se inspiruje Babiš
Jak zněl Hitler v normálním rozhovoru? Poslechněte si unikátní nahrávku
 

 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!