Baterie budou i v pračce, říká český podnikatel. Se svými akumulátory prorazil na německý trh | E15.cz

Baterie budou i v pračce, říká český podnikatel. Se svými akumulátory prorazil na německý trh

4. srpna 2017 • 14:00

Světový trh s bateriemi je hnán vzhůru rozvojem elektromobilů i domácími a velkokapacitními úložišti energií. V prodeji akumulátorů vidí budoucnost i česká firma i4wifi.

Po třech letech stagnace očekává český prodejce baterií i4wifi raketový růst. Celková kapacita prodaných baterií by se letos měla zvednout o čtyřicet procent. „Největší odbyt máme v Německu. Tam se baterie instalují v úložištích v rodinných domech. Dalším velkým odbytištěm je průmyslová elektromobilita jako autobusy, lokomotivy nebo manipulační vozíky,“ říká Michal Klečka, který firmu vlastní napůl s Janem Sedlákem.

Loni firma za baterie prodávané pod značku GWL Power utržila ke 300 milionům korun. Akumulátory ale tvoří jen polovinu byznysu. Druhou představují zařízení pro bezdrátové internetové sítě. V bateriích ovšem oba podnikatelé spatřují velkou budoucnost.

Nové elektrody by mohly značně urychlit nabíjení mobilů i elektrických automobilů

Soustředí se hlavně na lithium-železo-fosfátové (LiFePO) baterie, které jsou sice těžší a mají menší kapacitu než lithium-iontové, ale jsou zhruba pětkrát levnější v přepočtu na nabíjecí cyklus. Jejich výhodou je i vyšší bezpečnost. Celosvětově by měl podle analýz trhu v příštích letech prodej těchto baterií růst o pětinu ročně.

K bateriím se Klečka dostal v roce 2008, když ho nadchl pocit z jízdy elektromobilem. Na začátku byl starý elektrický Volkswagen Golf z roku 1995. „Našli jsme v Číně výrobce LiFePO baterií a nahradili jimi olověné akumulátory. Najednou jsme měli funkční auto s dojezdem 250 kilometrů. Příběh jsme zpropagovali. Brzy se na nás začali obracet zájemci o tento typ akumulátorů,“ vypráví Klečka.

Studenti ČVUT sestrojili formuli s elektromotory. Brzy bude závodit

Zákazníci je instalovali do lodí, kol či tříkolek. Během pěti let prodej vzrostl padesátinásobně. Díky vybudované logistické infrastruktuře na dovoz zařízení pro bezdrátové sítě z Číny nemuseli podnikatelé do rozšíření sortimentu o baterie vkládat závratné částky.

Museli se ale prokousat záplavou akumulátorů od desítek čínských výrobců. Trvalo přibližně dva roky, než si firma vytipovala a prověřila nynější tři čínské dodavatele. „I tak je ale musíme udržovat v určitém napětí co se týká velikosti budoucích objednávek, aby dodávali dobrou kvalitu,“ uvádí Klečka.

Čínský syndrom

Ceny lithiových baterií od roku 2010 klesly o 77 procent, spočítala poradenská společnost McKinsey. Zastánci elektromobility a decentrální energetiky, v níž budou mít baterie pevné místo, tvrdí, že další pokles cen je díky pokroku technologií nevyhnutelný. Odvolávají se na zkušenosti s podobným cenovým vývojem u solárních panelů.

Baterii z BMW i3 používá třeba člun. Využít ji můžete i v domácnosti

Klečka nabízí vlastní pohled. Propad cen v poslední době způsobila politika v Číně, podobně jako u fotovoltaických panelů. Tamní vláda vyhlásila rozsáhlý program rozvoje elektromobility, čímž nastartovala výstavbu kapacit na výrobu baterií. Nekvalitní baterie však často hořely. Čína proto zpřísnila normy a pro autobusy schválila LiFePO baterie.

„Spousta výrobců s plnými sklady a nesplacenými linkami náhle ztratila trh. Jsou ochotni prodávat za jakoukoli cenu. To zprostředkovaně tlačí i na cenu kvalitních baterií. Až tito výrobci zkrachují, ceny akumulátorů půjdu nahoru,“ tvrdí Klečka.

Motorem největšího rozmachu akumulátorů nebude podle Klečky klasická energetika. Hybatelem se stanou výrobci spotřební elektroniky a spotřebičů.

„Ti z baterií udělají produkt, který bude lákavý pro masy. Běžná bude třeba pračka s akumulátory. Z baterií se pokryje největší spotřeba na ohřev vody. Mnohonásobně menší odběr elektřiny na vlastní praní pokryje elektrická síť. To bude způsob, jak ořezat špičky ve spotřebě, což pomůže i ke stabilizaci elektrické sítě,“ naznačuje možnou budoucnost Klečka.

Tesla postaví největší baterii na světě. Zakázka bude hotova během sta dnů, řekl Musk

Vzestup malých zdrojů

Podmínkou pro uskutečnění Klečkovy vize je růst koncových cen elektřiny, respektive zvyšování fixních poplatků za připojení k síti. K tomuto modelu se budou postupně přibližovat také české platby za elektřinu.

Důvodem by měl být rostoucí počet malých zdrojů, především solárních elektráren na domech, které povedou k nižšímu odběru elektřiny ze sítě. Díky bateriím ve spotřebičích bude možné snížit požadovanou kapacitu pro připojení k síti, a tím i náklady na elektřinu.

Studenti ČVUT sestrojili formuli s elektromotory. Brzy bude závodit

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!