Britská společnost představila auto pro Afriku, navrhl ho designér formule 1

13. září 2016 • 18:17
Ačkoliv malý nákladní automobil OX, tedy vůl, není vrcholem průmyslové krásy, určitě byste se za ním ohlédli. Malá kola, hranatá kabina a tři čelní skla dohromady rozhodně nedávají dohromady automobil určený pro výstavy. Účel vozu OX je úplně jiný. Podle jeho autorů je prvním vozidlem, které je vytvořeno přímo pro lidi v rozvojových zemích. Levné, jednoduché a praktické.

Za celým projektem stojí Torquil Norman, britský podnikatel, letecký nadšenec a filantrop. S nápadem přišel před šesti lety a v souvislosti s tím založil společnost Global Vehicle Trust (GVC). Ta si dala za cíl vytvořit ideální vozidlo, které by v rozvojových zemích mohli používat lékaři, humanitární organizace, ale také začínající podnikatelé.

A na pomoc si Norman nevzal nikoho jiného, než jednoho z nejznámějších automobilových designerů vůbec, Gordona Murrayho. Muž, který po dlouhá léta ovlivňoval podobu vozů formule 1 a dal vzniknout nejrychlejšímu autu své doby, náročnou výzvu přijal. Vzniklo tak vozidlo, které se zdaleka nepodobá ničemu, s čím Murray přišel. Co mu však chybí na kráse, s přehledem dohání na praktičnosti.

Auto jako skládačka

OX zatím vznikl ve třech prototypových variantách, podle autorů je velmi blízko sériové podobě. Jednou z hlavních výhod je jeho konstrukce, počítá se totiž s tím, že do cílové destinace dorazí jako skládačka, ve Velké Británii pracovníci k sobě pouze přiřadí potřebné díly.

Díky tomu se do námořního kontejneru vejde šest těchto rozložených vozů, což značně sníží náklady na přepravu. V cílové destinaci pak finální montáž ve specializované firmě zabere třem lidem asi dvanáct hodin.

Neupadnou jim dveře? První ghanská auta zatím bojují s nedůvěrou

Hned poté už bude unikátní třináctimístné vozidlo připraveno k běžnému provozu. Deset pasažérů může najít místo k sezení na korbě, další trojice se vejde do kabiny. V ní se pasažéři nacházejí po stranách a řidič uprostřed.

Tato neobvyklá konfigurace, kterou si Murray vyzkoušel už i u supersportu McLaren F1, má jednoduchý důvod. Výrobci tak odpadá nutnost vyrábět verzi jak s pravostranným, tak levostranným řízením. Obzvlášť v Africe existuje mnoho zemí, kde vozidla jezdí vlevo. Zdaleka to však není jediná zajímavost na designu celého auta.

Například dveře od korby, jež se běžně jako u jiných valníků sklápějí dolů, lze snadno odmontovat. Přimontovat zpět se pak dají na délku, čímž utvoří rampu, která usnadní nakládku zboží a materiálu. Prostor pro náklad však skrývá také jinou vymoženost. Běžně se v něm nachází dvojice lavic pro pasažéry, ty se však dají také vymontovat z vozu ven. Z druhé strany mají hrubou strukturu, desku tak posádka může nasunout pod kola v případě, že automobil zapadne v měkkém terénu.

Auto bude pohánět 2,2litrový vznětový agregát od Fordu, nabídne sto koní a 310Nm točivého momentu. Hmotnost vozidla činí 1600 kilogramů, nosnost je necelé dvě tuny. Celá konstrukce nákladního vozu cílí především na jednoduchost a spolehlivost vybraných technologií.

„Navrhování tohoto nákladního auta je nepochybně to nejzajímavější, co mě v mé dlouholeté kariéře potkalo, včetně práce pro formuli 1. Automobil může změnit život obrovskému množství lidí, zároveň nemá ve světě konkurenci,“ řekl designér Gordon Murray.

V současnosti GVC doufá, že najde další investory, kteří by společnosti pomohli rozjet sériovou výrobu automobilu. Zatím stál vývoj plně funkčního prototypu tři miliony liber.

„Naše ohlasy od humanitárních organizací a lidí v Africe jsou pozitivní, v současnosti musíme úspěšně dokončit testování, abychom přesvědčili investory. Automobil má obrovský potenciál a mým snem je, že jednou uvidím naše vozidlo v každé africké vesnici,“ uvedl Torquil Norman. Společnost zatím ještě neoznámila výslednou cenu, za kterou nákladní vozidlo nabídne.

Autor: mit
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!