Česko sníží odběry z ropovodu Družba, doveze jen osm milionů tun ropy

České rafinérie nakoupí z ropovodu Družba v příštích dvou letech osm milionů tun ropy. Oproti předešlým obdobím tak dojde k mírnému poklesu dodávek, které do Česka putují přes Slovensko. Narostou naopak dodávky ropy z Německa.

ilustrační foto
24.6.2014 15:14   |  

K podpisu nové smlouvy o přepravě ropy ze slovenských částí ropovodů Družba a Adria do Česka dojde zítra v Bratislavě. I když žádná ze stran nechce prozradit detaily dohody, podle zdrojů ze slovenské strany se Slovensko s Českem domluvilo na přepravním objemu ve výši čtyř milionů tun ropy ročně. Češi se v rámci dodatku ke smlouvě zavázali ropu v domluveném množství odebírat až do konce roku 2016.

„Ropu přepravujeme podle požadavků našeho zákazníka – České rafinérské. Informace o plánovaném objemu přepravy nejsme oprávněni poskytovat,“ odmítla komentovat budoucí dodávky mluvčí českého ropovodního přepravce Mero Radomíra Doležalová.

Náhrada z Německa

Česká rafinerská na otázky navzdory urgenci neodpověděla. Transpetrol drží do zítřejšího podpisu smlouvy informační embargo. Podle dostupných statistik ale lze zjistit, že půjde o mírný pokles dodávek. Do roku 2010 odebírali Češi ze slovenské části Družby zhruba o milion tun ropy ročně více. I když nelze zjistit přesný údaj o roku 2013, dílčí statistiky potvrzují, že i vloni byla česká spotřeba slovenské ropy vyšší.

Trasa ropovodu IKL

Za propad může zvýšení odběru černé komodity přepravené ze západního ropovodu Ingolstadt – Kralupy nad Vltavou – Litvínov (IKL). V rafinériích nahradil právě ropu ze Slovenska. Za posledních pět let se spotřeba německé ropy téměř zdvojnásobila. A v trendu nahrazování ruské ropy z Družby bude Česko pokračovat. Společnost Mero investovala do podílu v ropovodu TAL (Transalpine Ölleitung), který je prodloužením trasy IKL směrem na západ.

Ze slovenského území přepravuje ropu státem ovládaná společnost Transpetrol. Ta vlastní slovenskou část ruského ropovodu Družba a ovládá také přepravu z ropovodu Adria, který přivádí ropu až z Jaderského moře. Na české straně pak v přepravě pokračuje společnost Mero ovládaná českými a německými akcionáři. Na konci řetězce ropu zpracuje Česká rafinérská. Hotový benzín a naftu na čerpací stanice převáží firma Čepro.


Čtěte také:

Zastavení dodávek surovin přes Ukrajinu Česku neublíží

PKN Orlen chce plně ovládnout Českou rafinérskou, jedná s Eni

Maďarský MOL hodlá koupit podíl Italů v České rafinérské

Energetika Česka je opět v bludném kruhu

Autor: Tomáš Lemešani

Komentáře

Čtěte také

Indonésan tvrdí, že je mu 145 let, byl by tak nejstarší na světě

Indonésan tvrdí, že je mu 145 let, byl by tak nejstarší na světě

Nejstarším žijícím člověkem je patrně Indonésan, který tvrdí, že je mu 145 let. Podle údajů na jeho občanském průkazu se narodil 31. prosince 1870 a místní úřady toto datum… více

Mobilní web