Česko umí vydělávat hlavně na autech

Tradiční obrázek zahraničního obchodu, který živí českou ekonomiku a od roku 2005 je v trvale rostoucím přebytku, není zdaleka tak růžový. Rekordy láme jen statistika, která počítá s veškerým zbožím, jež přejde hranice bez ohledu na to, kde bylo vyrobeno.

ilustrační foto (zdroj: ČTK)
20.11.2013 7:09   |  

Když se ale statistici podívali na zboží, které skutečně živí české firmy, zjistili, že za posledních osm let se v přebytku ocitl tento obchod jen pětkrát. Jediným artiklem, na němž je česká ekonomika reálně schopná rok od roku vydělávat více, jsou auta.

„Každoročně platilo, že bilance zahraničního obchodu v pojetí přeshraniční statistiky byla vyšší než výsledek obchodu v národním pojetí, které zachycuje skutečný obchod mezi firmami z Česka a nerezidenty,“ uvádí Lukáš Kučera z Českého statistického úřadu. V roce 2005 přebytek v národním pojetí odpovídal jen 13 procentům celkového přeshraničního přebytku. Absolutně byl o 33,5 miliardy korun nižší. V roce 2012 se národní přebytek dostal sice na 22 procent přeshraniční statistiky, nicméně absolutní rozdíl dosáhl 236,8 miliardy korun.

Výsledky českého zahraničního obchodu uměle nadhodnocuje především obchod s elektronikou, počítači, kancelářskými stroji či hračkami. Ty se do Česka dovezou, zde se jen uskladní a následně putují dál do zahraničí. Na těchto transakcích tuzemská ekonomika v podstatě nevydělá.

Hlavní produkt zahraničního obchodu

Hlavním produktem, který je Česko schopno vyrábět a vyvážet, jsou auta a jejích díly. „Jejich přínos pro výsledek zahraničního obchodu se zbožím a pro celou ekonomiku byl enormní. Přebytek ze zahraničního obchodu s nimi překonal hranici 100 miliard korun v roce 2004, v roce 2012 přesáhl přebytek 300 miliard korun,“ dodává Kučera. U aut je také poměrně malý rozdíl mezi touto příhraniční statistikou a reálným obchodem českých výrobců.

V národním pojetí se přebytek obchodu s auty zvedl ze 143 miliard v roce 2005 na 276 miliard v roce 2012. Rostoucí výkonnost automobilového průmyslu zvyšovala poptávku po dalších produktech zpracovatelského průmyslu a přispívala k výkonnosti dalších odvětví ekonomiky, hodnotí přínos automobilek statistici.

Zdrojem zahraničních příjmů tak zůstávají automobily a stroje. Podle ČSÚ je na těchto dvou segmentech nejvíce vidět postupná transformace české ekonomiky, která vede k výrobě s vyšší přidanou hodnotou.

Za posledních deset let se podíl strojů a aut na českém vývozu zvedl z padesáti na 54 procent. A pokud ještě v roce 1999 vycházel obchod se stroji deficitní, v loňském roce už celkový přebytek obchodu se stroji a automobily překonal hranici 500 miliard korun.


Čtěte také:

Prodeje aut v EU rostou druhý měsíc za sebou, Škoda hlásí rekordní čísla

Yeti slaví úspěch. Škoda Auto zahájila výrobu modernizovaného modelu

Škoda zvažuje výrobu SUV ve Španělsku. Češi se bouří

Škoda se ve čtvrtletí zvedla, ale táhne ji dolů špatný odbyt

Autor: Jan Stuchlík

Komentáře

Čtěte také

Číňané dohodli další investice v Africe za sedmnáct miliard dolarů

Číňané dohodli další investice v Africe za sedmnáct miliard dolarů

Čínské podniky a bankovní domy se předběžně dohodly se svými protějšky z Afriky na spolupráci v oblasti infrastruktury, energetiky nebo informačních technologiích. Hodnota… více

Mobilní web