Čeští potravináři musí kvůli Bruselu zavést nové obaly

2.1.2014 14:17   |  

Jednou z hlavních změn, které čeká výrobce potravin v letošním roce, je i povinnost od prosince roku 2014 dodržovat směrnici Evropské unie o informování spotřebitele. Nové nařízení zavádí zvýšení objemu povinně uváděných informací na obalech výrobků i minimální velikosti písma, kterým jsou na obalech uvedeny, či uvádění původu rostlinných a živočišných tuků a olejů. Od roku 2016 přibude povinnost uvádět i výživové hodnoty.

Komise i členské země si od nové směrnice slibují lepší informování spotřebitelů o tom, co kupují. Nové nařízení ale také znamená až miliony korun, které budou muset producenti vynaložit na úpravu dosavadních obalů – a to nejen kvůli statisícovým nákladům na změnu textů a grafiky, tisk a zavedení do výroby, ale právě i kvůli nákladům na zjištění výživových hodnot.

„Náklady na jeden rozbor výživových hodnot mohou dosáhnout až sto tisíc korun. Z toho plyne dodatečné zatížení na úrovni až milionů korun podle sortimentu výroby, což může u malých a středních podniků vést až k omezování sortimentu nebo přímo existenčním problémům,“ míní mluvčí Potravinářské komory Jarmila Štolcová.

Pozitivní změna pro spotřebitele

„Nás to bude stát řádově dvacet milionů korun, například právě v souvislosti se změnami grafiky, novými obaly. Ale to si vůbec nestěžuji, vždyť jsme to tak chtěli. Vnímám to nejen z hlediska spotřebitele jako velice důležitou a pozitivní změnu. Navíc předpokládám, že se peníze vrátí,“ uvedl generální ředitel a majitel tuzemské mlékárenské jedničky jihočeské Madety Milan Teplý.

Na novou směrnici se již více než rok připravují také ve společnosti Hamé, jejíž portfolio obsahuje kolem 1700 položek. V tuto chvíli má firma v souladu s novými požadavky platnými od prosince roku 2014 zpracovánu téměř polovinu etiket. Změny kromě úpravy textu a grafiky zahrnují i zavedení zcela nové litografie potištění plechovek.

Jiné etikety pro Slováky

U některých produktů musela společnost Hamé rozdělit etikety na českou a slovenskou verzi, protože velikost písma nedovolila v nové variantě umístit oba texty na jednu etiketu.

„Dodatečné náklady odhadujeme řádově na miliony korun. Na úpravách etiket našich produktů totiž pracují nejen zaměstnanci Hamé, ale i grafická studia,“ uvedla marketingová ředitelka Hamé Marcela Mitáčková.


Čtěte také:

Brusel odstartuje revoluci v označování potravin

Největší změna zákona o potravinách za 15 let: víc informací a vyšší pokuty

Zájem o polské potraviny ochabuje. Růst dovozu se zastavil

Autor: Dušan Kütner

Komentáře

Čtěte také

Stát půjčí OKD 700 milionů korun. Žádná půjčka, ale dar, kritizuje opozice

Stát půjčí OKD 700 milionů korun. Žádná půjčka, ale dar, kritizuje opozice Fotogalerie

Stát půjčí těžební společnosti OKD, která je v úpadku, 700 milionů korun. Na středečním jednání o tom rozhodla vláda. Peníze půjčí státní podnik Prisko, který spadá pod… více

Mobilní web