Chipsy a oříšky letí. Lidé za ně utratí čtyři miliardy ročně | E15.cz

Chipsy a oříšky letí. Lidé za ně utratí čtyři miliardy ročně

Dušan Kütner

Každý obyvatel Česka snědl za poslední rok zhruba kilogram chipsů. Spotřeba tak meziročně stoupla o jedenáct procent. A daří se i dalším slaným pochoutkám.

Češi opět přišli na chuť chipsům, brambůrkům a dalším obdobným výrobkům. Podle agentury Nielsen od loňského listopadu do letošního října spořádali přes jedenáct tisíc tun chipsů. Stoupl také zájem o oříšky či tyčinky, za slané snacky lidé v posledním roce utratili 4,3 miliardy korun, meziročně o téměř pět procent více.

Spotřeba a útraty za slané pochutiny přitom do loňska stagnovaly. „Za růstem celé kategorie kromě chipsů stojí oblíbenost slaných oříšků a zdravějších alternativ, jako jsou pečené výrobky,“ uvedl konzultant společnosti Nielsen Michal Elšík. Spotřeba chipsů a brambůrků je přitom v Česku ve srovnání s evropskými zeměmi průměrná.

Strážnické brambůrky: od bufetu v letním kině po továrnu za čtvrt miliardy

I proto loni zahájila ofenzivu tuzemská pobočka globálního prodejce a výrobce PepsiCo, která vyrábí nejen tradiční Pepsi–Colu, ale až polovina jejích tržeb ve světě pochází z prodejů chipsů, především značky Lay’s. 

Výsledkem je letošní meziroční růst prodejů této značky v tuzemsku o čtvrtinu. Atakuje tak letitého lídra kategorie, společnost Bohemia Chips z jihočeského Choustníka. „V některých letošních měsících jsme dosáhli i 25procentního podílu, přičemž v rámci organizovaného trhu jsme se stali jedničkou,“ uvedl generální ředitel PepsiCo ČR Josef Neumann.

„V příštím roce bychom rádi pokračovali v podobném růstu,“ dodal. Naopak značce Bohemia Chips a jejímu výrobci Intersnack se loni příliš nevedlo. Loňské konsolidované tržby Intersnacku klesly na 1,37 miliardy korun, téměř o desetinu.

Navíc se po letech zisků propadl do čisté ztráty 59 milionů korun, což je vůbec nejhorší výsledek od roku 2009, kdy společnost Intersnack pohltila menší výrobce Canto Hradec Králové a Perri Crisps & Snacks Třemošná.

„Pokles tržeb se týká především značky Bohemia, která se dostala pod tlak konkurenčních výrobků,“ uvedla mateřská nizozemská společnost Intersnack International. Pro letošek ale předpokládá obrat 1,97 miliardy korun a zisk padesát milionů korun.

Loni se naopak dařilo firmě Strážnické brambůrky Petra Hobži. Tržby zvýšila o čtrnáct procent na 160 milionů korun.

Protikuřácký zákon tvrdě postihuje také podávání alkoholu
ČSSD slibuje daňovou revoluci, která dopadne na velké firmy a bohaté. Vůči ANO přitvrdí
Euro se uspěchalo, tvrdí americký profesor Michael Bordo

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!