Čína sází na elektromobily, mají napomoci snížit znečištění ovzduší

Peking chce zemi proměnit v elektromobilovou velmoc. Do roku 2020 má v Číně jezdit pět milionů elektromobilů.

Rozvoji elektromobility brání nedostatek dobíjecích
míst. Čínská vláda to ví, proto jich chce v zemi na pět milionů
14.1.2016 6:39   |  

V centrálně řízené zemi už padly i nesmyslnější povely. Odklon od fosilních paliv v autech ale myslí Číňané opravdu vážně. Přispěly k tomu jedy v ovzduší, které je letos v zimě zabíjely.

V nejlidnatější zemi světa dnes jezdí kolem 400 tisíc elektromobilů a plug-in hybridů. Na první pohled hodně. Mělo jich být ale dávno mnohem více. V roce 2010 vláda poskytla pobídky na rozvoj elektromobility, jenže ohlas nebyl takový, jaký očekávala.

Ministři přesto nyní věří, že se jim nový „pětimilionový“ plán podaří splnit. Během příštích pěti let má být kvůli tomu v zemi postaveno také 12 tisíc nových nabíjecích stanic a 4,8 milionu nabíjecích stojanů.

Čínská vláda také určila 27 provinciím a čtyřem municipalitám, co musí v průběhu let 2016 až 2020 udělat. Největší zátěž ponesou prosperující přístavní města: Peking, Tchien-ťin a Šanghaj.

Hustota nebezpečných malých prachových částic dosahovala na centrálním pekingském náměstí Tchien–an-men v prosinci neuvěřitelných 647 mikrogramů na metr krychlový

V každém z nich se musí prodat minimálně 233 tisíc elektromobilů a plug-in hybridů. A před podobným úkolem stojí i sedm provincií. Pro dalších 14 provincií je stanovena nižší hranice – 87 tisíc „zelených“ aut.
Pokud provincie uspějí, budou štědře odměněny.

Mohou získat roční bonus ve výši od 7,5 milionu jüanů (29,6 milionů korun) do 200 milionů jüanů (765,7 milionů
korun). Co se jim stane, pokud zadání nesplní, nebylo specifikováno. Ovšem výsledky posledních měsíců loňského roku ukázaly, že si představitelé měst a provincií vzali „doporučení“ vlády k srdci. Prodeje i výroba elektromobilů a plug-in hybridů dosáhly rekordu.

Čínská asociace automobilových výrobců v prosinci zveřejnila odhad, že za celý rok 2015 prodá v zemi 220 až 250 tisíc elektromobilů a plug-in hybridů. V USA by to mělo být 180 tisíc a odhad pro celý svět zněl 600 tisíc.
Důraz vlády na elektromobily má dobrý důvod.

Hustota nebezpečných malých prachových částic dosahovala na centrálním pekingském náměstí Tchien–an-men v prosinci neuvěřitelných 647 mikrogramů na metr krychlový. Přitom tato hodnota podle Světové zdravotnické organizace nemá po dobu 24 hodin překročit 25 mikrogramů na metr krychlový.

Autor je spolupracovníkem redakce


Čtěte také:

Čínská odpověď na Elona Muska. Miliardář chystá výrobu vlastních elektromobilů

Majitel automobilky Saab získal obří kontrakt na elektromobily

Jaroslav Matějka Autor: Jaroslav Matějka spolupracovník E15

Komentáře

Čtěte také

ECB: Eurozóna zaostává za svým potenciálem více, než jsme odhadovali

ECB: Eurozóna zaostává za svým potenciálem více, než jsme odhadovali

Nevyužité kapacity v zemích eurozóny jsou možná až dvakrát větší, než se dosud předpokládalo. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnila Evropská centrální banka (ECB). To může… více

Komerční prezentace
Mobilní web