Čínské letadlo C919 má zpoždění, výrobce už ale má 500 objednávek

Čínské letadlo C919 má zpoždění, výrobce už ale má 500 objednávek
17. června 2015 • 07:04
Okopírovat, přizpůsobit, levně vyrobit a pak vrhnout na světový trh. Na tuto strategii růstu spoléhá řada čínských průmyslových firem. V některých oborech však nefunguje. Příkladem je výroba velkých dopravních letadel. Čínský výrobce Comac, který vyvíjí model střední velikosti C919 pro maximálně 168 pasažéřů, na začátku pařížského aerosalonu oznámil, že už má pět set objednávek tohoto letounu,

C919 by měl v budoucnu konkurovat zavedeným modelům Boeing 737 a Airbus 320. Letadla této velikosti tvoří polovinu celosvětové dopravní flotily.

Jenže C919 ještě neopustil hangár nedaleko šanghajského letiště Pudong, kde se montuje jeho zkušební verze. Na konci letošního roku Comac plánoval první zkušební let. Nyní hovoří o popojíždění po letišti. Agentura Reuters s odvoláním na čínské zdroje nedávno zjistila, že první let se odkládá na rok 2016. Dodávky strojů aerolinkám se z roku 2018 posouvají až za rok 2020. Západní experti na letecký průmysl tvrdí, že v té době už bude letoun nejméně o generaci pozadu za svými západními konkurenty.

Dotace na výzkum a vývoj

Pro čínskou vládu je rozvoj leteckého průmyslu jednou z modernizačních priorit. Výrobci dostávají štědré dotace na výzkum a vývoj. Zahraničí výrobci, kteří chtějí prodávat letadla v Číně, jsou nuceni vytvářet společné podniky s čínskými firmami, které tak chtějí získat potřebné know-how. Podle některých odhadů jen vývoj C919 zatím stál vládu sedm miliard dolarů. Na vývoji se podílejí i najatí experti z Evropy a USA.

Studie americké analytické společnosti RAND uvádí, že čínští výrobci zaostávají v klíčových technologiích, jako je výroba lopatek tryskových motorů či avioniky. Nejsou připraveni ani na používání vyspělých materiálů, jako jsou uhlíková vlákna nebo keramické materiály, které se u moderních letadel stále více prosazují.

Problematická integrace systémů

Číňané také zatím nezvládají čím dál náročnější integraci všech systémů nutných pro bezpečný a spolehlivý provoz moderních letadel. Se stejným problémem se potýkal i Boeing při vývoji nového modelu 787 Dreamliner, jehož výroba se kvůli problémům zpozdila. RAND z těchto indicií usuzuje, že při stávajícím rychlém vývoji v letectví nebude Čína ještě dlouho schopna dohnat západní výrobce.

Pokud se Comacu ale nakonec podaří dostat C919 do vzduchu, nejsou jeho šance na úspěch přesto úplně zanedbatelné. Prorazit může především na domácím trhu. Nyní letouny objednávají výhradně čínské společnosti. Evropský výrobce letadel Airbus odhaduje, že do roku 2033 bude čínský trh potřebovat přes pět tisíc nových strojů velikosti C919. Není proto vyloučeno, že čínské aerolinie budou v zájmu rozvoje domácího průmyslu nuceny preferovat při jejich pořizování stroje od Comacu.

Priorita
Pro čínskou vládu je rozvoj leteckého průmyslu jednou z modernizačních priorit. Výrobci dostávají štědré dotace na výzkum a vývoj. Podle některých odhadů jen vývoj letounu C919 zatím stál vládu sedm miliard dolarů. Na vývoji se podílejí i najatí experti z Evropy a USA

 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!