Čínské státní automobilky chřadnou, i když zbytek trhu roste

Čínské státní automobilky chřadnou, i když zbytek trhu roste
12. listopadu 2015 • 06:27
Zaostávání státních automobilek za soukromými trápí komunistické vedení Číny. Smutný part hrají nyní tři největší čínské státní automobilky FAW, Dongfeng a SAIC. Zatímco trh se po mírném zaškobrtnutí v září a říjnu zase zdvihl, „velká trojka“ svým dílem nepřispěla. Naopak výrazně ztrácela.

Skupina FAW oznámila, že její značky ve třetím čtvrtletí prodělaly. Prodeje vozů Besturn poklesly o 19 procent, Xiali o devět procent. Podobně na tom byl i SAIC. Během prvních devíti měsíců odbyt aut jeho značek Roewe a MG poklesl o 17 procent.

Přede dvěma roky přitom prezident společnosti Čchen Č’-sin řekl, že musí prodat 260 tisíc aut, aby byl „na nule“. Aut obou značek se za rok prodalo jen 110 tisíc. Ještě hůře dopadl Aeolus patřící Dongfengu. Jeho auta si za prvních devět měsíců koupilo jen 74 tisíc zákazníků – po šesti letech existence hodně tristní výsledek.

Soukromé automobilky nabídly zcela jiná čísla. Great Wall poskočil o 18 procent a Geely si v prodejích polepšil dokonce o 30 procent. Po bolestivém obratu se nastartoval o pět procent i BYD; a to se ještě chlubí tím, že je největším čínským výrobcem elektromobilů.

Místní partneři

Co stojí za skličujícím představením tří státních molochů? Vláda v Pekingu podmiňuje působení zahraničních automobilek v miliardové zemi tím, že musí založit joint venture s čínským partnerem. FAW se tak stal společníkem Volkswagenu, Toyoty a Mazdy, SAIC se propojil s Volkswagenem a General Motors, Dongfeng se provázal s Hondou, Nissanem a PSA Peugeot Citroën.

Tyhle společné podniky byly dosud velmi ziskové a nejméně polovina výdělků plyne na účty čínských partnerů. FAW, SAIC a Dongfeng tak nemají žádnou motivaci. Nebojují o přežití jako soukromé společnosti. Nic je nenutí, aby tvrdě dřely na rozvoji vlastních značek.

Jejich manažeři tak maximálně „pracují“ na svém obohacení. To dokládá skandál třiapadesátiletého Ču Fu-šoua, druhého nejvýše postaveného muže automobilky Dongfeng. Čínská komunistická strana oznámila, že „je podezřelý z vážného porušení disciplíny“. Je to už třetí manažer automobilky vyšetřovaný kvůli korupci. Dříve bylo uvězněno i několik manažerů FAW.

Říjnovým prodejům pomohlo snížení daně z obratu
Prodej automobilů v Číně v říjnu meziročně stoupl téměř o 12 procent na 2,2 milionu vozů. Zaznamenal tak nejprudší nárůst od konce loňského roku. V září trh vzrostl o dvě procenta. Čínská vláda od 1. října snížila u vozů s objemem motoru do 1,6 litru daň z obratu o polovinu na pět procent. Podíl těchto vozů dosahuje téměř 70 procent. Oživení poptávky zmírnilo hrozbu celoročního poklesu. Za prvních deset měsíců roku se prodej zvýšil o 1,5 procenta, za prvních devět měsíců činil jen 0,3 procenta.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!