Čínským automobilkám je doma těsno, hledají cestu na západ | E15.cz

Čínským automobilkám je doma těsno, hledají cestu na západ

Čínským automobilkám je doma těsno, hledají cestu na západ
Pohled na bezpečnostní struktury Qorosu 3
• 
ZDROJ: Qoros Automotive

Jaroslav Matějka

Komunistickou vládou vlastněná společnost Beijing Auto oznámila, že v nejbližších dnech získá zavedenou světovou značku, s níž následně hodlá vstoupit na globální trhy. Partner německého Daimleru již leccos naznačil. „Máme vytipované kandidáty. Mělo by se jednat buď o značku střední třídy, nebo prémiovou,“ řekl v Pekingu na setkání s novináři Tung Chaj-jang, představitel Beijing Auto, který má na starosti expanzi společnosti.

Tung Chaj-jang potvrdil, že firma už se nerozhlíží jen po Evropě, ale i ve Spojených státech. Čínští automobiloví výrobci tak pokračují ve snaze získat nové, moderní technologie nákupem „churavějících“ renomovaných značek. Takto si například právě Beijing Auto před čtyřmi roky pomohl vstupem do Saabu. Zároveň stále častěji testují možnosti prodeje svých vozů ve světě.

Silná konkurence

Hledět za hranice výrobce nutí stále intenzivnější souboj na domácím trhu, kde vedle Beijing auto patří k největším Dongfend Motor, SAIC Motor a FAW a také zesilující tlak světových automobilek v Číně. Už šestý měsíc za sebou prodeje místních značek v nejlidnatější zemi světa padají. Přitom v lednu Číňané nakoupili meziročně o sedm procent nových aut více a v únoru se podle Čínského svazu výrobců automobilů (CAAM) prodej zvýšil dokonce o 18 procent na 1,31 milionu vozů.

Číňané dávají přednost zahraničním značkám i přesto, že místní produkce je stále kvalitnější. Například model 3 automobilky Qoros získal nedávno pět hvězd v nárazových testech EuroNCAP, a stal se tak prvním čínským vozem, který v této náročné zkoušce obstál.

Beijing Auto se snaží prosadit se svou značkou BAIC po celém světě. „Nejsme příliš známí. I proto se snažíme o nákup zahraniční značky, abychom celý proces urychlili a prosadili se ve světě rychleji,“ řekl Tung Chaj-jang. V Číně zatím Beijing Auto pohltil dva menší místní rivaly a minulý týden podepsal smlouvu s Daimlerem. Stojí v ní, že obě strany investují čtyři miliardy eur (109,8 miliardy korun) do společného podniku. Výsledkem by měla být zdvojnásobená produkce aut v roce 2015.

Slovensko jako laboratoř

Další čínský výrobce automobilů Qoros se netají záměrem během dvou let dobýt se svými vozy západní Evropu. Loni na podzim začal prodávat svůj nový model 3 ve stejný den v Číně a v Bratislavě. Slovensko si zvolil jako první evropskou zemi. Proč, to objasnil Stefano Villanti, šéf prodeje a marketingu značky, v rozhovoru pro Autonews. „Tuto malou středoevropskou zemi jsme si zvolili z důvodu, že už s několika stovkami prodaných aut se tam můžete stát významným hráčem na trhu,“ řekl otevřeně.

Qoros je společný, šest let starý podnik čínské společnosti Chery Automobile a investora Israel Corporation z Tel Avivu. Na Slovensku chce dosáhnout okamžitého výsledku, tedy rychle získat vliv. A odtud by rád během příštích dvou let pokračoval směrem západní Evropa. Postupuje podobně jako další čínský výrobce automobilů Great Wall Motor, který nejprve vstoupil na bulharský trh. Na Slovensku, kde loni dominovaly v prodejích škodovky, Qoros 3 vstupuje na trh se sebevědomou cenovkou 20 960 eur (575 tisíc korun). Zájem o vůz ale zatím není valný.

„Pro čínského výrobce automobilů je hodně obtížné přesvědčit zákazníky, že nabízí tu nejvyšší kvalitu. Zákazníci jsou v našem případě mnohem obezřetnější, zdrženlivější. Chvíli to potrvá,“ řekl Villanti. Qoros dnes vyrábí 150 tisíc aut ročně a během několika let zamýšlí produkci zdvojnásobit.

Autor je spolupracovníkem redakce

Čínský zázrak se neprodává

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!