Čtyřkolky pětkrát jinak: Opravdu jen pro lepší trakci? | E15.cz

Čtyřkolky pětkrát jinak: Opravdu jen pro lepší trakci?

25. dubna 2017 • 09:01

Nedávno jsme tu měli přehled koncepcí pohonu osobních automobilů. Prakticky od každé z nich lze odvodit také pohon všech kol. Čím se jednotlivé verze liší?

Pohon všech kol se původně používal pouze u vozidel určených pro jízdu mimo zpevněné cesty. Při jízdě po silnici auto poháněla pouze jedna náprava, jakmile řidič opustil zpevněnou komunikaci a vyjel na kluzký povrch, mechanicky (obvykle pákou) připojil pohon také druhé nápravy.

Pohon všech kol se však vyvíjel, takže z dřívějšího přiřaditelného se stal postupem doby stálý nebo samočinně (tedy bez účasti řidiče) připojitelný. A když britský Jensen představil v 60. letech kupé FF na bázi kupé třídy GT Interceptor, otevřela se pohonu všech kol cesta také do silničních automobilů zpočátku sportovního charakteru, později také do rodinných aut.

Z pohonu všech kol se postupem doby stala spíše záležitost image a také účinný nástroj marketingového oddělení každé automobilky. Kdo dnes nemá v nabídce auta s nápisem „4x4“ nebo „AWD“, jakoby snad ani nepatřil do dnešního světa. Spolu s tím se pohon všech kol měnil také technicky.

Celý článek čtěte na auto.cz >>>

Video: Audi vs. BMW

1080p 720p 360p 240p
BMW M2 vs. Porsche 718 Cayman S, video, letiště, Honza, srovnávák

Autor: Tomáš Dusil - auto.cz
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!