Děčínská hliníkárna mohutně expanduje, vyšla sázka na autoprůmysl | E15.cz

Děčínská hliníkárna mohutně expanduje, vyšla sázka na autoprůmysl

Děčínská hliníkárna mohutně expanduje, vyšla sázka na autoprůmysl
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Constellium

David Vagaday

Nebývalý rozmach zažívá díky orientaci na automobilový průmysl děčínská hliníkárna Constellium. V příštích 18 měsících investuje 623 milionů korun do technologií pro výrobu lisovaných tyčí a profilů z hliníku. Spolu s loňským nákupem nové techniky to znamená, že podnik během tří let vynaloží na svůj rozmach přes miliardu korun. Továrně zároveň vzroste kapacita o desítky procent a počet zaměstnanců přesáhne sedm stovek.

Letošní investice směřují do stavby nové tavírny a instalací lisu a unikátní tažící linky. Firma hodlá montáž kompletně dokončit už v první polovině příštího roku. „Vše rozjedeme nejpozději do dubna,“ upřesnil pro E15.cz ředitel továrny Jiří Palma.

Děčínská společnost ještě v roce 2013 vyráběla kolem 50 tisíc tun lisovaných polotovarů z hliníku a jeho slitin. Po loňském rozšíření zvedla produkci o pětinu a k dalšímu masivnímu nárůstu dojde i po nynější investici. „Nejpozději do dvou let se chceme dostat na 72 tisíc tun,“ doplnil Palma.

Dobrou zprávou pro Ústecký kraj, coby region s vysokou nezaměstnaností, je také fakt, že ruku v ruce s posilováním kapacit přibývají v hliníkárně i počty pracovních míst. „V době spuštění nové i modernizované linky potřebujeme mít dalších 70 lidí,“ dodal šéf firmy. Celkový počet zaměstnanců tak stoupne na 750.

Děčínské tyče v mercedesu

Constellium z Děčína masivně investuje, aby pokrylo rostoucí poptávku od svých odběratelů z autoprůmyslu. Firma zásobuje vysoce pevnými hliníkovými tyčemi, trubkami a profily české i další evropské závody, které vyrábějí komponenty pro významné světové automobilky.

Často jde o výrobce aut vyšších kategorií, jichž se krize evropského automobilového průmyslu z let 2007 až 2013 příliš nedotkla a vytrvale rostou i v současnosti, kdy se vzpamatoval celý trh. Hliníkové polotovary z Děčína, zpracované výrobci autodílů, využívají třeba Audi, BMW, Mercedes, Land Rover nebo americký General Motors.

„Už od roku 2011 pociťujeme silný nárůst poptávky, na který jsme museli reagovat,“ zdůvodnil expanzi Jiří Palma. Společnosti pomáhá trend snižování emisí a spotřeby paliva, kvůli němuž se automobilky snaží osekávat váhu vozidel. Používají proto co nejlehčí materiály, mezi něž patří hliníkové slitiny z Děčína.

Constellium Extrusions Děčín
Hliníkárna, která se nyní jmenuje Constellium Extrusions Děčín, vznikla před více než sto lety, později byla přejmenovaná na Kovohutě Děčín. Po roce 1989 se továrna přes různé zahraniční vlastníky stala nakonec součástí francouzské firmy Constellium. V roce 2013 společnost vykázala tržby přes 4,5 miliardy a čistý zisk 305 milionů. Za loňský rok by se obrat měl přiblížit šesti miliardám. Hliníkárna zásobuje subdodavatele velkých automobilek.
Co nové linky vyrábí?
Nové zařízení lisuje vysokopevnostní hliníkové trubky, tyče a profily, z nichž odběratelé děčínské firmy vyrábějí komponenty pro podvozkové díly, nosné konstrukce motorů nebo silentbloky. Slitinové výlisky z Děčína je možné nalézt i v bezpečnostních systémech automobilů, jako jsou brzdové systémy ABS a ESP či aktivační systémy airbagů, výrobky z vysoce pevnostních tyčí jsou například součástí moderních automatických převodovek.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!