Do Indie se vrací výroba legendárních českých motocyklů Jawa, licenci získala Mahindra

27. října 2016 • 15:39

Obří indická skupina Mahindra & Mahindra získala licenci na výrobu motocyklů Jawa. Legendární, ale skomírající česká značka se tak vrátí na miliardový trh, na němž se její stroje v minulosti již vyráběly. Mahindra hodlá zahájit licenční produkci do dvou let, přičemž Jawu chce prezentovat jako kultovní značku určenou hlavně pro domácí trh, případně další asijské země.

 

Licenci na Jawu získala dceřiná společnost Mahindry Classic Legends, která zároveň koupila práva i na výrobu ikonických britských motocyklů BSA. „BSA a Jawa mají historickou hodnotu a věrné fanoušky v mnoha částech světa. BSA se svým globálním dosahem se v prvé řadě hodí na mezinárodní trh, zatímco Jawa coby kultovní značka v Indii je vhodnější pro ten domácí,“ vysvětlil podle serveru Autocarpro.in výkonný ředitel Mahindry Pawan Goenka.

Mahindra chce pomocí BSA a Jawy oživit svoji slábnoucí divizi jednostopých vozidel, jejíž prodeje se v období od dubna do září propadly o 55 procent na 33 tisíc kusů. Podle Goenky hodlá firma do obou značek během příštích dvou let investovat tři až 3,5 miliardy rupií (1,1 až 1,3 miliardy korun).

Vedení týnecké Jawy se k prodeji licence odmítlo vyjádřit s odkazem na mateřskou firmu Jihostroj. Ta slíbila dodat bližší informace až v pondělí.  

Podle webu listu India Times první model Jawy pro Indii společnost plánuje představit na výstavě Auto Expo v roce 2018 a následně zahájit produkci. Jawy budou vznikat v továrně v Pithampuru ve státě Madhjapradéš, v níž Mahindra vyrábí motocykly svých značek Centuro, Gusto a Mojo.

V Indii se sjely stovky motorek legendární české značky Jawa

Mahindra je obrovský konglomerát se sídlem v indické Mumbaí, který vlastní desítky továren po celém světě a zaměstnává 200 tisíc lidí. Na svém webu uvádí, že vykazuje celkové tržby ve výši téměř 18 miliard dolarů (kolem 445 miliard korun). Firma je největším indickým producentem traktorů. Vyrábí ale vše od elektrokol, přes zmíněné motocykly, terénní auta, malé i velké nákladní vozy až po tahače. Loni vyrobila dohromady téměř pět milionů vozidel všeho druhu.

Do jejího portfolia patří například jihokorejská automobilka Ssangyong Motor nebo slavná italská designérská firma Pininfarina. Mahindra ovládá také 51procentní podíl ve francouzském výrobci skútrů Peugeot Scooters, vyrábí ale i malá letadla, lodě a má aktivity v IT průmyslu nebo v cestovním ruchu.

Populární značka

V minulosti patřila Jawa v Indii mezi nejpopulárnější motocyklové značky a v zemi má stále své věrné fanoušky. Dovoz českých motorek do země zahájila po druhé světové válce firma rodiny Irani. Později však indická vláda začala podporovat domácí výrobu a podnikatel F. K. Irani se proto rozhodl pro licenční výrobu. V továrně Ideal Jawa v jihoindickém městě Mysore produkoval hlavně Jawu 250 lidově zvanou kývačku. Ročně továrna vyráběla kolem 30 tisíc motocyklů a v 70. letech vydržela i tlak japonské konkurence.

Od konce 60. let, kdy licence vypršela, továrna vyráběla motocykly Yezdi, které vycházely z jawáckých modelů. Název Yezdi je údajně odvozen od slova „jezdí“, které čeští technici volali při zkouškách nových motorek. V roce 1996 ale musel závod zavřít své brány kvůli zastaralosti motelů a problémy dvoutaktů s emisními limity. Motorky Jawa a zejména Yezdi je stále ještě možné v indických ulicích potkat, ale bohužel je jejich výskyt čím dál tím víc vzácnější. Mezi Indy převažují japonské modely.

Jawu založil František Janeček v roce 1929, dnes se k nástupnictví kdysi slavné značky hlásí společnost Jawa Moto z Týnce na Sázavou, která loni vyrobila necelých 1800 motocyklů.

Rakety, vrtulníky či výbava reaktoru. Rusové našli v Indii nový trh pro své zboží

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!