Dráhy a Škoda se usmiřují, spor o 700 milionů k arbitráži nepůjde

E15 exkluzivně České dráhy a Škoda Transportation zakopaly válečnou sekyru. Dlouholetý spor kolem zpožděné dodávky dvaceti nově vyvinutých lokomotiv chtějí obě strany smírně ukončit ještě do konce roku, podáním ruky zřejmě skončí i arbitráž u Hospodářské komory. Deníku E15 to potvrdili oba generální ředitelé, Dalibor Zelený za České dráhy i Josef Bernard za Škodovku.

 Lokomotiva Škoda 109E
22.11.2013 6:48   |  

„Ty lokomotivy jsou velmi dobré, jsme s nimi spokojeni. A nevím, proč bychom měli vést spory s naším významným dodavatelem, české firmy bychom naopak měli podporovat,“ řekl Zelený. A dodal, že dohoda se už rýsuje. Podobně vstřícný je k Českým drahám jako k „nejvýznamnějšímu zákazníkovi“ i Bernard. „Ta situace není příjemná, předpokládám, že vše skončí kompromisním řešením,“ uvedl.

To je obrat o sto osmdesát stupňů, za kterým lze zřejmě hledat vstřícnější postoj Zeleného. Jeho předchůdce Petr Žaluda naopak proti Škodě tvrdě vystupoval a dokonce zadržel splátku dvou faktur za více než 200 milionů korun. Neproplacení těchto peněz, které rozpoutalo dosud neukončenou arbitráž, dnes Zelený označuje za nepochopitelné.
Jak bude kompromis nakonec vypadat, obě strany neupřesňují s tím, že ve hře je více variant.

Bude zajímavé sledovat především osud smluvního penále, které dráhy vyčíslily na více než 700 milionů korun. V úvahu pravděpodobně připadá proplacení výše zmíněných faktur a snížení penále. Škoda totiž trvá na tom, že čtyřleté zpoždění dodávky zavinila vyšší moc v podobě zavedení nových norem TSI. Do stoupy tak musely jít podle vedení strojírenské firmy desetitisíce hodin práce konstruktérů.

Věci se daly do pohybu až v dubnu letošního roku, kdy lokomotiva uspěla u německého zkušebního úřadu EBC a teprve jako druhá na světě získala nadnárodní certifikát TSI. Uprostřed prázdnin pak dráhy po letech čekání začaly lokomotivy přebírat do svého majetku.

K dnešnímu dni vlastní sedmnáct z dvaceti objednaných strojů za celkovou částku 2,6 miliardy korun. Lokomotiva však stále nemá potřebná razítka ze všech zemí, kde České dráhy počítají s jejím nasazením. Nejnověji získala povolení k provozu v Maďarsku, a to na nejvyšší rychlost až dvě stě kilometrů v hodině. Horkou novinku představuje rovněž povolení z Rakouska, ovšem zatím jen na rychlost 160 kilometrů v hodině. I této skutečnosti ale České dráhy využijí a nové lokomotivy začnou už od prosince posílat do Vídně na vlacích EuroCity, kde nahradí rakouské lokomotivy Taurus.


Čtěte také:

Drahám se kvůli centrální bance prodraží railjety i eurobondy

ÚOHS: Dráhy obešly zákon, lokomotivy od Siemensu najímat nesmí

Dráhy převzaly 15 nových lokomotiv, spory s výrobcem neustaly

Autor: Jan Šindelář

Komentáře

Čtěte také

Němci chtějí zneužití tísňové linky trestat vězením

Němci chtějí zneužití tísňové linky trestat vězením

Bavorský ministr spravedlnosti Winfried Bausback (CSU) požaduje tvrdší sankce za úmyslné zneužití tísňového volání. Pokud se zjistí úmyslné blokování linky, hrozí viníkovi až tři… více

Mobilní web