Emise Volkswagenu vadí i v Jižní Koreji, úřady vyměřily rekordní pokutu

Emise Volkswagenu vadí i v Jižní Koreji, úřady vyměřily rekordní pokutu
26. listopadu 2015 • 08:20
Jižní Korea vyměřila německému automobilovému koncernu Volkswagen pokutu 14,1 miliardy wonů (313 milionů korun) kvůli manipulacím s emisními testy. Současně firmě nařídila svolat k úpravě 125 522 naftových vozů, které falšování údajů o emisích umožňují. Podle agentury Reuters jde o doposud nejvyšší pokutu, jaká kdy byla v Jižní Koreji některé automobilce vyměřena.

Jihokorejské ministerstvo životního prostředí navíc oznámilo, že bude nadále zkoumat dalších 30 tisíc naftových automobilů z koncernu Volkswagen, u kterých zatím neobjevilo důkazy o podvádění s emisemi. Dodalo, že vyšetřování rozšíří i na další výrobce.

„Dnešní opatření (Jižní Koreje) jsou podobná tomu, co dělá řada dalších zemí. Německo nařídilo povinné svolávání vozů, zatímco Spojené státy zahájily proces stanovení výše pokuty,“ uvedl analytička Esther Yimová ze společnosti Samsung Securities. Jižní Korea se nicméně podle Reuters stala po Spojených státech první zemí, která se rozhodla potrestat Volkswagen na základě vlastních emisních testů.

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující falšování údajů o emisích instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii Volkswagen v důsledků tohoto skandálu svolá k úpravě 8,5 milionu automobilů.

Bilionová pokuta

Podle analytiků by celkové náklady Volkswagenu na pokuty, právní spory a svolávání automobilů související s emisním skandálem mohly překročit 40 miliard eur (bilion korun).

Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů vybaveno 482 tisíc vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 460 miliard korun).

Skandál vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Generální ředitel společnosti Audi Rupert Stadler uvedl, že automobilka po rozšíření aféry na větší auta dva techniky dočasně zbavila funkce. Šéf závodní rady v Audi a člen vlivného řídícího výboru v rámci dozorčí rady této automobilky Peter Mosch v e-mailovém sdělení podle Reuters uvedl, že vyšetřování v Audi musí pokračovat bez ohledu na to, kdo mohl být do aféry zapleten.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!