Evropská komise k VW: Potřebujeme jasná fakta, zrychlete vyšetřování

Evropská komise k VW: Potřebujeme jasná fakta, zrychlete vyšetřování
4. listopadu 2015 • 14:18
Automobilka Volkswagen by měla zrychlit své vnitřní vyšetřování nesrovnalostí v údajích o měření emisí oxidu uhličitého (CO2), uvedla Evropská komise v souvislosti s úterním oznámením německého koncernu. Komise v současnosti podle mluvčí nemá žádné oficiální informace a je v kontaktu s příslušnými německými úřady, které data od Volkswagenu nyní analyzují. Podle německého ministra dopravy je mezi 800 tisíci vozidly, kterých by se tyto problémy mohly týkat, zhruba 98 tisíc benzínových vozidel.

„V sázce je důvěra veřejnosti. Potřebujeme mít na stole jasná fakta,“ poznamenala mluvčí Evropské komise Lucia Caudetová. Je podle ní třeba jednoznačně určit, jaké přesně nesrovnalosti byly nalezeny, co je jejich příčinou, jakých aut se týkají, kde byly tyto vozy registrovány a jaká opatření automobilka přijímá, aby věc napravila.

Evropská komise hodlá věc otevřít ve čtvrtek na jednání s představiteli příslušných povolovacích úřadů v zemích osmadvacítky. „Obecně se dá říci, že budeme plně podporovat národní šetření a související výměnu informací o výsledcích,“ dodala Caudetová.

Připomněla ale také, že komise má řadu nástrojů umožňujících zajistit, že automobilky respektují cíle pro emise CO2. „Je mezi nimi i možnost pokuty pro výrobce. Ale skutečně nejprve musíme vyjasnit fakta,“ podotkla.

Firma v úterý oznámila, že nově zjištěný problém by se mohl týkat zhruba 800 tisíc aut, včetně škodovek. Podniku by mohl způsobit hospodářkou újmu kolem dvou miliard eur (54 miliard korun). Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt dnes v dolní komoře německého parlamentu oznámil, že podle jeho informací je ve zmíněném množství aut zhruba 98 tisíc vozidel s benzínovými motory.

Nejnovější sdělení Volkswagenu podle německého ministra hospodářství ukázalo, že automobilová skupina to s řešením emisního skandálu myslí vážně

Volkswagen již od září čelí skandálu kolem falšování testů emisí. Skandál se zatím týkal údajů o emisích oxidů dusíku a zahrnoval asi 11 milionů vozů s naftovými motory.

Nejnovější přiznání vyprovokovalo podle agentury Reuters jednu z dosud nejtvrdších kritických reakcí ze strany německé vlády. Ministr Dobrindt prohlásil, že nejnovější nesrovnalosti rozladily nejen jeho osobně, ale i celé ministerstvo. Mluvčí německé kancléřky Angely Merkelové Steffen Seibert uvedl, že Volkswagen musí podniknout kroky, aby se vyvaroval opakování takového případu.

Německý ministr hospodářství Sigmar Gabriel ale dnes vystoupil na obranu automobilky: nejnovější sdělení Volkswagenu podle něj ukázalo, že automobilová skupina to s řešením emisního skandálu myslí vážně. „Volkswagen na problém s CO2 upozornil sám, to ukazuje, že automobilka to s transparentností myslí vážně,“ uvedl podle Reuters Gabriel na tiskové konferenci v Berlíně.

Do statistik o prodeji aut se skandál zatím prakticky nepromítl. Volkswagen byl ale jediným německým výrobcem aut, který v říjnu vykázal pokles počtu nově registrovaných aut v Německu.

Pavel Páral: Zelený účet v nejhorší dobu

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!