Evropský trend: menší, ale zato dobře vybavená auta | E15.cz

Evropský trend: menší, ale zato dobře vybavená auta

Evropský trend: menší, ale zato dobře vybavená auta
Citroën DS3 jako cabrio (ilustrační foto)
• 
ZDROJ: Autorevue.cz

Jaroslav Matějka

Na evropském automobilovém trhu dochází k překvapivému pohybu. Lidé si ve stále větší míře kupují menší, ale dobře vybavené vozy. Zčásti to způsobila ekonomická krize, zčásti pak je to otázka módní.

A automobilky vycházejí zákazníkům vstříc. Německé prémiové značky hledí stále častěji směrem dolů a přemýšlejí, jak přivábit zákazníky, kteří na jejich luxusní vozy až dosud nedosáhli. Naopak značky vyrábějící vozy pouze pro masový trh hloubají, jak se posunout výše a ulovit ty, kteří v jejich vozech nikdy neseděli.

Audi, BMW a Mercedes-Benz tak dnes nabízejí menší vozy - Audi A1 nebo Mercedes-Benz třídy A – a tlačí se do teritoria dříve vyhrazeného Fordu. Automobilky Ford, Renault a Peugeot naopak hovoří o nové strategii, o tom, že svoje vozy „vylepší“ a nabídnou je náročnějším zákazníkům.

Průkopník Citroën a řada DS

Jako první přišel s překvapivou nabídkou vozu pro movitější zákazníky francouzský Citroën, když představil řadu DS. Vozy jsou lépe vybavené, mají neobvyklý design a slaví úspěch. To nedává spát jeho konkurentům, kteří si potřebují vylepšit svoji situaci, zhojit šrámy, které utrpěli v nedávné ekonomické krizi v Evropě. A počty to jsou snadné. Prémiové značky vydělávají na svých modelech mnohem více než automobilky zaměřené výhradně na masový trh. Zatímco u prvních je marže dvouciferná, u druhých jen jednociferná. Pokud tedy vůbec v čase nedávných turbulencí vydělávali.

Citroën přišel s řadou DS už v roce 2009 (model DS3) a dnes s ní slaví velké úspěchy. Řada DS tvoří 19 procent prodejů značky v Evropě a 10 procent celosvětově. A podle šéfa automobilky Frédérica Banzeta má být ještě lépe: „Očekáváme, že brzy budou tvořit pětinu našich globálních prodejů.“

Už dnes se modely řady DS (zatím jsou tři: DS3, DS4 a DS5) prodávají o 20 až 40 lépe než ekvivalentní „běžné“ modely Citroënu. Přitom náklady na jejich výrobu jsou jen nepatrně vyšší. Ovšem automobilce mnohem více vydělávají. Třeba u nás ceny nové C3 začínají na 219 900 korunách, zatímco u řady DS3 to je 378 900 korun. Mnohem větší rozpětí je pak u luxusní DS5.

Rizika přeplněného trhu

V dramatickém obratu se ale skrývají i rizika. Co se povedlo Citroënu s řadou DS, nemusí vyjít automaticky druhým. Trh je přeplněný, hodně značek usiluje o místo na slunci a je logické, že to nevyhnutelně někomu nevyjde.

Možná i proto Ford a Renault neplánují zcela nové samostatné modely. Sázejí na luxusní výbavu u verzí existujících vozů. Ford představí řadu Vignale v roce 2015 (začne u modelu Mondeo), Renault chystá řadu Initiale Paris již příští rok (modely Espace a Clio).

Zákazníci si budou moci vybrat z exkluzivní řady barev a druhů čalounění. Automobilky slibují i lepší zákaznický komfort, služby na úrovni. Šéf plánování produktů Renaultu Phillippe Klein popsal pro časopis Autocar auta s přídomkem Initiale Paris takto: „Luxusnější, kultivovanější a pohodlnější než běžné verze daného modelu.“

U Peugeotu se chystají oslovit náročnější zákazníky vylepšenými verzemi modelů, které ponesou označení XY. Inzerují je jako „automobily pro individuality“. Trend dnešních dnů potvrzuje i to, že 73 procent crossoverů Peugeot 2008 objednaných v první polovině letošního roku bylo v té nejvyšší výbavě.

Ambice Fiatu postoupit do prémiového segmentu

O patro výše hodlá postoupit také italský Fiat. „Snažíme se o redesign DNA značky. Máme jasný strategický záměr – umístit se v prémiovém segmentu,“ řekl Alfredo Altavilla, šéf Fiatu pro oblast Evropy, středního východu a Afriky, deníku Corriere della Sera.

ilustrační fotoilustrační fotoAutor: autorevue.cz

Automobilka Fiat to ale nebude mít vůbec snadné. V září mu ratingová agentura Fitch snížila ocenění a ve svém zdůvodnění uvedla, že posun značky směrem vzhůru „s sebou nese v extrémně obtížném soutěžním prostředí, kdy se o něco podobného pokoušejí i další automobily, významná rizika“.

A co si o tom myslí konkurence? Za všechny to vyjádřil šéf Mercedesu Benz ve Velké Británii Marcus Breitschwerdt. „Že by se do toho pustil Ford, Renault nebo Peugeot? Ne, nikdy. Říkám vám nikdy.“

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!