Experti: Potíže Aera s vývozem se mohou opakovat i u nové L-39

Ohlášený velký návrat Aera Vodochody mezi aktivní výrobce letadel s modernizovanou verzi rozšířeného cvičného letounu L-39 může narazit na podobné překážky, kterým v minulosti Aero čelilo při snaze vyvést letouny L-159. Podle vojenských expertů mu situaci neusnadní ani postoj Černínského paláce.

Aero L-39 ruské armády
31.7.2014 15:41   |  

Aero s modernizovaným letounem plánuje návrat na asijské, africké a latinskoamerické trhy, tedy oblasti, do kterých vyváželo původní L-39. Uchytit se ale může i na nových trzích. „Na světě létají tisíce cvičných letounů ze 70. a 80. let, které již nevyhovují a budou potřebovat nástupce, takže se určitě jedná o velice lukrativní sektor trhu,“ říká vojenský publicista Lukáš Visingr.

Právě dodávky tradičním zákazníkům, kteří v řadě případů patří mezi bezpečnostně nestabilní země, mohou narazit na odpor u českého ministerstva zahraničí i u zemí, jejichž technologie Aero při stavbě L-39NG využije. „Toto riziko zde samozřejmě v jisté míře stále existuje, protože i L-39NG by měl používat některé americké prvky, především motor a elektroniku,“ upozorňuje Visingr.

Vizualizace nové generace Aera L-39

Také podle bývalého šéfa české vojenské rozvědky Andora Šándora lze počítat s tím, že USA budou bránit vývozu citlivých amerických technologií „do zemí, kterým by je samy nedodaly“.

USA bránily vývozu L-159

Že mocnosti mohou zabránit vývozu českých letadel do zahraničí, ukazuje krach některých minulých pokusů o prodej bitevníku L-159. Podle České televize jednalo od roku 2006 Aero Vodochody o dodávkách letadel do Bolívie a Venezuely, obchod se ale nakonec neuskutečnil. Jak vyplývá z amerických diplomatických depeší zveřejněných serverem WikiLeaks, obchodu zabránili američtí diplomaté, kteří tlačili na české politiky, aby zablokovali vydání příslušných licencí.

„Informace, které jsme vám poskytli, by měly české vládě stačit k tomu, aby vetovala technologickou kooperaci a prodej zbraní Aera Vodochody do Venezuely,“ řekl podle depeší české straně v červnu 2007 bývalý velvyslanec USA v Praze Richard Graber.

Současní i minulí provozovatelé L-39

Podle mluvčí Aera Terezy Vrublové firma s vývozními licencemi neměla v minulosti potíže. Pro L-39NG přesto počítá s „využitím komerčně dostupných produktů, které jsou levnější a bez problémů exportovatelné“.

Rigidní ministerstvo

K vývozu vojenských letadel do zahraničí se v minulosti negativně stavělo i české ministerstvo zahraničí. Předloni úřad tehdejšího ministra Karla Schwarzenberga zakázal prodej letadel L-39 do Mali, kde probíhají boje mezi vládou a islamisty ovládajícími sever země.

L-39 libyjské armády

Vývoz českých zbraní do zahraničí musí schválit čtyři ministerstva - vnitra, průmyslu a obchodu, obrany a právě zahraničí. Posledně jmenovaný úřad má navíc právo veta.

Podle prezidenta Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiřího Hynka nelze říci, že by se postoj Černínského paláce k vývozu vojenské techniky v posledních letech nějak výrazně změnil. Někteří zaměstnanci ministerstva si ovšem prý začali uvědomovat „zhoršování bezpečnostní situace ve světě a nutnost pomoci tuto situaci stabilizovat dodávkami vojenského materiálu“.

„Přesto si myslím, že v EU je řada zemí, které v oblasti exportu vojenského materiálu mají mnohem liberálnější politiku než ČR,“ uvedl šéf asociace, jejímž členem je i Aero Vodochody. Šándor pak přístup ministerstva k vývozu vojenského materiálu do některých zemí označuje za „přílišně rigidní“.

Nezávislé firmy prý Aero neohrozí
Konkurenci pro novou generaci českého letounu mohou představovat i nezávislí opravci, kteří nabízejí majitelům současných L-39 prodloužení životnosti letadel. Například rumunská společnost Aerostar nyní kompletně rekonstruuje L-39 mosambické armády, podle magazínu IHS Jane's 360 bude letadlo po opravě ve stejném stavu, jako kdyby bylo nové. Aero se ale neobává, že by jej Aerostar a další dokázali připravit o zákazníky. „Životnost provozovaných letadel neovlivňují generální opravy, ale celkový technický život letounu. K jeho prodloužení nejsou neautorizovaní opravci způsobilí ani technicky vybavení. Představují proto velmi omezenou konkurenci,“ uzavřela Vrublová.

Čtěte také:

Marek Dospiva: Letiště Vodochody budeme bránit. I u soudu

Konec černé můry. Aero podepsalo s Drakenem smlouvu o prodeji L-159

Češi a Slováci: Obnovíme výrobu albatrosů

Autor: Štěpán Bruner

Komentáře

Čtěte také

Porošenko se při cestě na Donbas dostal do přestřelky

Porošenko se při cestě na Donbas dostal do přestřelky

Ukrajinský prezident Petro Porošenko se během inspekce po armádních postech v Donbasu dostal pod palbu separatistů. V Potvrdil to mluvčí protipovstalecké operace Andrij Lysenko. K… více

Komerční prezentace
Mobilní web