Hegemonie Airbusu a Boeingu pomalu končí, o své místo bojují ostatní výrobci | E15.cz

Hegemonie Airbusu a Boeingu pomalu končí, o své místo bojují ostatní výrobci

Michal Tomeš

Končící aerosalon v Paříži se nesl především v duchu souboje dvou dlouholetých rivalů – Boeingu a Airbusu. Zatímco letošní ročník co do počtu objednaných strojů ovládl americký výrobce, situace na trhu může být během další přehlídky na letišti Le Bourget za dva roky jiná. Duopol Boeingu a Airbusu se snaží dohnat méně známí výrobci letadel z celého světa. 

Oba jmenovaní giganti se v posledních letech soustředí na prodloužené varianty svých modelů 737 a A320. Když Boeing 737 začal před 50 lety létat, mohlo v něm cestovat maximálně 118 pasažérů. Nyní nejsou výjimkou varianty, jež pojmou více než dvě stovky cestujících, čímž se na trhu uvolnil prostor pro menší stroje.

Právě na ty se zaměřují výrobci, kteří stojí mimo hlavní proud, a to minimálně v kategorii dvouproudových letadel pro krátké a střední tratě.

Právě do této třídy míří kanadský Bombardier CS, který se vyrábí ve variantách 100 a 300, jež se liší délkou trupu a kapacitou pasažérů. Právě delší varianta 300 má potenciál stát se pro zavedené značky vážnou konkurencí, pojme totiž až 160 cestujících. Tedy téměř stejně jako Boeing 737-700 a Airbus A319.

Firmy na pařížském aerosalonu zaplňují mezery na trhu

Bombardier zatím dodal zákazníkům šest letadel typu CS300, na dalších 240 má však objednávky. O nich Bombardier jednal také na pařížském aerosalonu, žádné konkrétní kontrakty však nezveřejnil. V roce 2020 chce výrobce produkovat až 120 těchto strojů ročně.

Ambice kanadské společnosti však nenechávají chladným konkurenta ze Seattlu, americký Boeing. Ten v dubnu obvinil Bombardier z nastavování dumpingových cen svých letadel. Menší model CS100 měl kanadský výrobce nabídnout aerolince Delta Airlines za cenu 19,6 milionu dolarů za kus, tedy více než 30 milionů dolarů pod výrobní cenou.

„Jedná se o útok na inovace,“ řekl však pro CNBC prezident Bombardieru Fred Cromer. Podle něj Boeing zakázku o letouny ani vyhrát nemohl, protože jsou jeho stroje příliš velké. Boeing kategorii menších strojů opustil v roce 2006, kdy přestal vyrábět model 717.

Airbus na letošním aerosalonu za Boeingem zaostal, získal méně zakázek

Bombardier se však k nízkým cenám rozhodl i přesto, že má firma dlouhodobé finanční potíže. Ty souvisí právě s vývojem modelu CS, původně chtěl také celý problémový program koupit například Airbus. V posledních letech pomáhala Bombardieru kanadská vláda, která tímto krokem podporuje perspektivní odvětví průmyslu.

Konkurence z východu

Kromě produkce vlastních letadel uzavřel Bombardier také dohodu s čínským výrobcem Comac a ruským Irkutem. Shodou okolností stroje obou firem poprvé vzlétly v průběhu letošního května.

První let ruského Irkutu:

720p 360p
První let ruského Irkutu MS-21

Irkut MS-21 se k zákazníkům dostane ve dvou variantách, ta větší pojme až 211 pasažérů, stane se tak přímým konkurentem například pro Airbus A320. Novinka má nahradit letité Tupolevy Tu-154, které ještě donedávna létaly u mnohých ruských aerolinek. Objednávky má Irkut již na více než 190 strojů, jen Aeroflot jich chce minimálně 50.

Čínský Comac je však ještě dále. Na model C919 má už 600 zakázek, ačkoliv především od čínských přepravců. „Za dvacet let tu budou tři velcí výrobci. Airbus, Boeing a společnost z Číny,“ řekl pro Reuters ředitel obchodního oddělení Airbusu John Leahy. „Nebudeme mít žádný problém kupovat letadla z Číny nebo Ruska, pokud budou splňovat naše potřeby,“ uvedl zase šéf Qatar Airways Akbar Al Baker.

Rusko a Čína se však nesnaží pouze vyplnit mezery na plnícím se trhu s úzkotrupými letouny. Comac společně s ruskou korporací UAC uzavřel dohodu o společném vývoji stroje pro dlouhé lety a více než tři stovky pasažérů. Nový letoun nese kódové označení C929, cena celého programu se má vyšplhat až na 20 miliard dolarů, vznést do oblak se má však nejdříve až za osm let.

Čínský letoun Comac C919:

720p 480p 360p 240p
Čínské letadlo Comac C919

Velké ambice

Leteckým průmyslem by však v dalších letech mohly zamíchat také společnosti, které se nyní věnují výrobě letounů pro regionální přepravu. Ostatně tak, jak to udělal Bombardier, jež má ve své nabídce také turbovrtulová letadla na krátké tratě.

Například tradiční brazilská společnost Embraer v nejnovější generaci své řady E-Jet E2 nabídne zákazníkům typ E195 pro 146 pasažérů a s doletem téměř pět tisíc kilometrů. Zákazníky by měly nalákat především nízké provozní náklady, prodat chce Embraer během dalších 20 let více než šest tisíc těchto letadel.

Letadlo z Číny se chystá do nebes. Má konkurovat Airbusu i Boeingu

Letečtí fanoušci také očekávají příchod japonského Mitsubishi MRJ, který má s kapacitou pod sto pasažérů obsluhovat především regionální tratě. První let si Mitsubishi odbylo již před dvěma lety, více než dvě stovky objednávek má začít plnit kolem roku 2020.

Japonská společnost však sama oznámila, že nehodlá vyrábět větší stroj než právě zmíněné MRJ. Důvodem je dlouholetá spolupráce s americkým Boeingem na dodávce dílů pro jejich letadla.

Co vidí strojvedoucí na trase Posázavského pacifiku? Prohlédněte si krásy slavné krajiny
Očima E15: s dronem nad Černobylem. Létali jsme nad tajemným radarem u sarkofágu
Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!