Japonci se zase kají: Suzuki porušovalo pravidla testování spotřeby a emisí

Japonci se zase kají: Suzuki porušovalo pravidla testování spotřeby a emisí
18. května 2016 • 14:33
Japonská automobilka Suzuki Motor v Japonsku používala metody testování emisí a spotřeby, které nebyly v souladu s předpisy. Týká se to všech šestnácti modelů, které firma na japonském trhu má. Řádné testy ale ukázaly, že není třeba dosavadní údaje měnit, oznámila dnes automobilka. Podobný skandál už otřásl menším rivalem Mitsubishi Motors, což japonské úřady přinutilo nařídit všem tamním automobilkám, aby přezkoumaly metody testování spotřeby paliva.

Suzuki je čtvrtým největším výrobcem aut v Japonsku. Nesprávné zkušební metody automobilka používala od roku 2010 a celkem se týkají zhruba 2,1 milionu vozů. Automobilka uvedla, že aut v zahraničí se tyto nesrovnalosti netýkají.

„Firma se omlouvá za to, že nedodržovala stanovená pravidla,“ uvedl generální ředitel Osamu Suzuki. Automobilka nicméně popřela, že se používáním chybných testů snažila údaje o spotřebě uměle vylepšit. Dodala, že čísla, která na základě nesprávných testů poskytovala, se příliš nelišila od správných údajů.

Suzuki se specializuje na miniauta, která mají obsah motoru do 660 kubických centimetrů. Ty jsou v Japonsku velmi oblíbená kvůli daňovým úlevám a lepším podmínkám při parkování. Suzuki ovládá v Japonsku zhruba třetinu trhu s miniauty.

Firma uvedla, že problém by na její hospodaření neměl mít vliv. Japonské úřady nicméně firmu požádaly o předložení dalších podrobností a používání nesprávných testů označily za „nehoráznost“. Cena akcií Suzuki se během dnešního obchodování na burze v Tokiu propadla až o 15 procent. Později však akcie část ztrát smazaly a uzavřely se zhruba devítiprocentní ztrátou.

Automobilky Mitsubishi a Suzuki byly jediné, které u svých vozů v Japonsku používaly nesprávné testy spotřeby

Konkurenční automobilka Mitsubishi v dubnu přiznala, že její zaměstnanci u některých modelů manipulovali s testy spotřeby pohonných hmot a nadhodnocovali efektivitu využití paliva. Metody testování spotřeby, které odporují japonským předpisům prý firma používala od roku 1991.

Mitsubishi dnes oznámila, že její prezident Tecuró Aikawa kvůli skandálu odstoupí z funkce. Aikawa, který se funkce prezidenta a provozního ředitele Mitsubishi ujal teprve loni v červnu, jakýkoli podíl na nepravostech popírá. Ve velkých japonských firmách je ale běžné, že řídící pracovníci rezignují, aby tak dali najevo lítost a výčitky svědomí.

Japonské ministerstvo dopravy po dubnovém přiznání automobilky Mitsubishi požádalo ostatní výrobce aut v Japonsku, aby znovu předložili údaje o spotřebě paliva od všech svých vozů. Dnes ministerstvo uvedlo, že automobilky Mitsubishi a Suzuki byly jediné, které u svých vozů v Japonsku používaly nesprávné testy spotřeby.

Regulátoři po celém světě zaměřili pozornost na emise a spotřebu již loni na podzim, když se německý koncern Volkswagen přiznal, že miliony jeho aut mají nainstalovaný software, který má výsledky naměřených hodnot upravovat.

Jižní Korea v pondělí obvinila japonskou automobilku Nissan Motor, že podobně jako Volkswagen u naftových verzí svého modelu Qashqai použila zařízení pro obcházení emisních testů. Americké ministerstvo spravedlnosti kvůli testování emisí vyšetřuje automobilku Daimler, výrobce luxusních vozidel Mercedes-Benz.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!