Japonská pevnost odráží zahraniční automobilky, řada značek chystá odchod

Výsledky zahraničních automobilových značek na třetím největším světovém trhu s osobními vozy byly loni tristní. Mnozí se proto chystají Japonsko opustit.

 Sbohem. Ford se rozloučí nejen s japonským trhem, ale i s více než 10 tisíci zaměstnanci v Německu a Británii. Ačkoli se v Evropě loni po třech letech vrátil k zisku, chystá i úpravu nabídky. Stáhne méně
prodávané modely a posílí řadu sportovně užitkových vozů, o něž Evropané loni projevili velký zájem.
4.2.2016 6:31   |  

Mizivý podíl na japonském trhu nutí i velké zahraniční hráče ke změně strategie. Aktuálně se k odchodu ze země odhodlal Ford. Do Japonska přitom vstoupil už v roce 1925, loni tam však podle Japonské asociace automobilových importérů prodal jen 4986 aut. To stačilo na dvanácté místo v prodejích.

Jinde ve světě se americkému výrobci dařilo – jeho světový tržní podíl vzrostl na 7,3 procenta, v Číně prodal více než milion vozů, po letech si polepšil výrazně i v Evropě. Jenže Japonsko pro něho zůstalo zakleté. Stejně jako Indonésie. Také z tohoto klíčového asijského trhu ovládaného japonskými značkami (patří jim 97 procent trhu) odchází.

Podobně jako Ford na tom v roce 2015 byli v Japonsku i další američtí producenti. General Motors nabízel v zemi se 126 miliony obyvatel jen omezené množství modelů, třeba Chevrolet Camaro či limuzíny značky Cadillac (710 prodaných aut). Chrysler našel pro svá auta pouhých 464 zákazníků, oproti roku 2014 to byl pokles o 64 procent. Nejúspěšnější americkou značkou v Japonsku byl Jeep se 7132 prodanými vozy.

O něco lépe se vedlo evropským výrobcům, hlavně těm německým prémiovým. Ovšem ve srovnání se zbytkem světa se jejich prodejní čísla jeví jako nicotná. První byl na pětimilionovém japonském trhu Mercedes-Benz s 65 tisíci prodanými vozy.

Jak to, že ostrovní obyvatelé neberou zahraniční auta, ale přitom šílí po kabelkách Louis Vuitton a nejvíc ze všech národů se dívají na americké filmy? Hlavně americké automobilky jim nenabídly vyhovující modely, byly příliš velké a žíznivé. Bodovaly proto domácí značky Toyota, Honda, Suzuki, Daihatsu, Nissan, Mazda, Subaru, Mitsubishi. Ty „šily“ vozy na míru, často jen s motorem o objemu 0,6 litru. Nebylo divu, že jim patřilo 94 procent trhu.

A podle IHS Automotive vbrzku lépe nebude. Společnost předpovídá, že prodeje budou v Japonsku až do roku 2020 padat nejen zahraničním, ale i domácím značkám. Způsobí to stárnoucí a ubývající populace. A také to, že stále více Japonců žije ve městech, kde je k dispozici skvělá veřejná doprava. Ostatně už loni poklesl odbyt nových vozů v zemi téměř o deset procent.

Autor je spolupracovníkem redakce


Čtěte také:

Ford vycouvá z Japonska a z Indonésie, nevidí tam potenciál růstu

Japonsko bude v roce 2016 testovat taxi bez řidičů

Jaroslav Matějka Autor: Jaroslav Matějka spolupracovník E15

Komentáře

Čtěte také

Ropa je nejlevnější za poslední tři měsíce

Ropa je nejlevnější za poslední tři měsíce aktualizováno

Světové ceny ropy dnes výrazně klesly, americká lehká ropa West Texas Intermediate (WTI) se tak dostala na tříměsíční minimum pod 43 dolarů za barel. Ceny tlačí dolů obavy… více

Mobilní web