Japonsko vstupuje po půl století na trh civilních letadel | E15.cz

Japonsko vstupuje po půl století na trh civilních letadel

ČTK, vag

Japonská firma Mitsubishi Aircraft dnes slavnostně představila svůj regionální letoun MRJ pro necelých 100 cestujících. Je to druhý pokus Japonska o vstup na trh civilních letadel po nezdařené epizodě v 60. letech. Cena jednoho stroje se blíží k miliardě korun, společnost plánuje získat polovinu silně konkurenčního trhu středně velkých letadel.

„Snili jsme o tom dlouhá léta a čekalo na to celé Japonsko,“ prohlásil při ceremonii v továrně v Nagoji předseda správní rady Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Hideaki Omija. Mitsubishi Aircraft je dceřinou firmou MHI a jedním z jejích akcionářů je i největší japonská automobilka Toyota.

Firma plánuje prodat minimálně 2000 kusů letounu, jehož cena je stanovena na 42 milionů dolarů (905 milionů Kč). Na trhu středně velkých regionálních letadel ale vládne silná konkurence a analytici mají podle Reuters pochyby, zda bude Mitsubishi schopna svého cíle dosáhnout.

Letoun by měl nyní absolvovat letové zkoušky. První dodávka je dohodnuta s japonskou leteckou společností ANA Holdings na červen 2017. Původně Mitsubishi plánovala zahájit dodávky v letošním roce.

Svůj první pokus o vstup na trh civilních letadel Japonsko nezvládlo. Konsorcium, které zahrnovalo rovněž Mitsubishi Heavy Industries, vyrobilo v 60. letech pouze 182 kusů letounu YS-11 s turbovrtulovým motorem a přepravní kapacitou 64 míst.

Japonci chtějí polovinu trhu
Mitsubishi odhaduje, že během příštích 20 let se ve světě prodá kolem 5000 regionálních letadel, a společnost sama by chtěla získat polovinu tohoto trhu. Konzultační firma Ascend předpovídá, že do roku 2033 se prodá něco přes 4000 těchto letounů a že Mitsubishi na tomto trhu získá asi pětinu. Embraer prodá podle Ascendu asi 2490 strojů, Mitsubishi mírně přes 900 letounů a o zbytek se podělí Bombardier a noví výrobci z Ruska a Číny.

Mitsubishi na nový letoun získala už 191 závazných objednávek. Vedle japonských aerolinek jsou mezi zákazníky i američtí regionální přepravci Trans States Holdings a SkyWest. Podle analytiků ale musí firma prodat několik set letadel, aby alespoň pokryla náklady.

MRJ chce přitáhnout zákazníky především svou úsporností. Díky motoru nové generace od americké firmy Pratt & Whitney spaluje stroj podle Mitsubishi o pětin méně paliva než letouny podobné velikosti.

Na trhu regionálních letadel bude muset MRJ těžce soupeřit hlavně s produkty brazilského Embraeru, který je největším hráčem v tomto segmentu. Dalším velkým konkurentem je kanadský Bombardier, jehož má ale Mitsubishi šanci překonat, uvádějí analytici.

Autor: ČTK, vag
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!